آموزه های دینی و سبک زندگی ( مطالعه جامعه شناختی سبک زندگی طلبگی )
- رشته تحصیلی
- پژوهش علوم اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4501;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61871
- تاریخ دفاع
- ۰۴ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- یاسر فروغی
- استاد راهنما
- سارا مزینانی شریعتی
- چکیده
- امروزه سبک¬زندگی با عناصر خود در حال ظهور و بروز در زندگی روزمره جامعه ایرانی و در بر گرفتن اکثر عرصه¬های این زندگیست. حوز? علمیه هم یکی از این مکان¬هاسیت که تحت تأثیر تحولات خرد و کلان اجتماعی نسبت به گذشته دچار تغییرات بسیاری شده است که نمود آن در وضعیت زیست کنشگران اجتماعی حاضر در آن پدیدار است. هدف این پژوهش در ابتدا ارائه توصیفی از عناصر سبک¬زندگی طلبگیست تا با رمزگشایی از ماهیت این نوع سبک زندگی، تنوّع و چندگونگی در آن را نمایان کند. و سپس از خلال این توصیف به ارتباط میان آموزه¬های دینی و سبک¬زندگی بپردازد. این پژوهش با یک رویکرد کیفی پیش می¬رود و در آن از روش نظری? زمینه¬ای استمداد شده است. برای جمع¬آوری اطلاعات از ابزارهای متنوعی چون مصاحبه عمیقِ نیمه¬ساختاریافته، مشاهدات میدانی، اسناد و مدارک بهره گرفته شده است. در پایان این پژوهش و بر اساس نتایج حاصل شده، دو صورت از سبک¬زندگی طلاب برساخت شده است. «سبک¬زندگی سنت¬محور» و «سبک¬زندگی عرف¬محور». این دو نوع سبک¬¬زندگی با وجود داشتن نقاط مشابه، در این مطالعه نقاط تمایز بسیاری میان آن¬ها کشف شد. علی¬رغم وجود رابطه آموزه¬های دینی با سبک¬¬زندگی در هر دو نوع سبک¬زندگی، شکل این رابطه در هر یک از آن¬ها متفاوت است. در سبک¬¬زندگی سنت¬محور در یک رابط? یک سویه آموزه¬های دینی بر سبک¬زندگی تأثیر می¬گذارند که منجر به پیدایش عادت¬واره¬ها، اخلاق و روحیه طلبگی می¬شود. اما در سبک¬زندگی عرف¬محور نوعی رابط? دیالکتیکی میان آموزه¬های دینی و سبک-زندگی در جریان است به گونه¬ای که هم آموزه¬های دینی بر سبک¬زندگی و هم سبک¬زندگی(عرفی) بر آموزه¬ها اثر می¬گذارد که حاصل آن تنوع، تکثر و تمایز است. هر دو نوع سبک¬زندگی نتیجه خوانش متفاوتی است که کنشگران اجتماعی با توجه به وضعیت زیست اجتماعی خود از آموزه¬های دینی دارند.
- Abstract
- Religious teachings and Lifestyle (The Sociological Study of Seminarian Lifestyle) Abstract Today, the lifestyle with their elements is emerging in everyday life of Iranian Society and encompassing most areas of life. The seminary is also one of those places that affected by micro and macro social changes, has undergone many changes in comparison of the past which has emerged in living situation of its social actors. The purpose of this study is firstly offering a description of the elements of seminarian lifestyle to show its variety and diversity by decoding the nature of this type of lifestyle and then explore the relationship between religious teachings and lifestyle, through the description. This study used a qualitative approach in which applied Grounded Theory method. To collect data, various tools such as semi-structured in-depth interviews, field observations and documents were used. At the end of the research and based on the results, two types of seminarian lifestyle were constructed, “Tradition centered lifestyle” and “custom centered lifestyle”. Despite having similar points between these two types of lifestyle, many different points were discovered among them. Despite of the relationship between religious teachings and lifestyle in both types of lifestyle, the shape of this relationship is different in each of them. In “Tradition centered lifestyle”, religious teachings influence on lifestyle in a one-way relationship that lead to formation of habitus, ethics and seminarian morale. But in “custom centered lifestyle”, there is a dialectical relationship between religious teachings and lifestyle so that religious teachings influence on lifestyle and lifestyle also influence teachings which result to diversity, plurality and differentiation. Both types of lifestyle are the result of social actors’ different readings from religious teachings with regard to their social life status. Keywords: religious teachings, Lifestyle, Tradition centered lifes