عنوان پایان‌نامه

مطالعه جامعه شناختی تجربه زیسته نوجوانان بزهکار _ علی احمد باوند پور



    دانشجو در تاریخ ۰۱ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه جامعه شناختی تجربه زیسته نوجوانان بزهکار _ علی احمد باوند پور" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4450;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56329
    تاریخ دفاع
    ۰۱ مهر ۱۳۹۱

    چکیده هدف از این تحقیق دست یافتن به تجربه زیسته زندگی نوجوانان بزهکار و زیست جهانی است که بستر را برای کنش بزهکارانه فراهم می‌سازد، اگر هدف جامعه شناسی را شناخت جامعه و ساز و کارها و قوانین حاکم بر آن بدانیم، این تحقیق نیز در پی شناخت، واکاوی و تدقیق در زندگی بزهکاران نوجوان و متعافب آن شناخت جامعه ‌ای است که زمینه ساز عمل مجرمانه آنان است. در این تحقیق وضعیت تحصیلی نوجوان بزهکار، روابط خانوادگی، سطح تحصیلات والدین، همچنین وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنان مورد بررسی قرار گرفته است. دراین تحقیق سعی گردید تا با بکارگیری روش کیفی، شیوه زندگی و تجربه زیسته نوجوانان بزهکاراز زبان و به روایت خود آنان ومتعاقب آن شرایط و عوامل پدید آورنده بزهکاری مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.برای نیل به این هدف، بارعایت ضوابط فنی و اخلاق تحقیق با 36 نوجوان متهم به رفتار بزهکارانه در کانون اصلاح و تربیت تهران مصاحبه گردید.آن چه از مصاحبه یافت میشود بیانگر این است که: اکثریت این نوجوانان به طبقات متوسط رو به پایین و پایین جامعه تعلق دارند.ازخانواده هایی برخاسته اند که سرمایه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ناچیزی دارند. شرایط و عوامل مؤثر که از تحلیل مصاحبه ها استخراج گردیده اند در چهارسطح خرد،خانوادگی، محلی و جامعوی مطرح می باشند. سطح خرد به ویژگی های فردی نوجوانان بزهکار مربوط می باشدو عواملی مانند: ماجراجویی، تأییدطلبی،ریسک پذیری،میل به قدرت نمایی،عدم موفقیت تحصیلی،اختلال در روند جامعه پذیری و داشتن روحیه عملگرایی و پراگماتیستی مورد توجه قرار گرفت درسطح خانوادگی هم عواملی نظیر: جدایی پدر و مادر،ازهم گسیختگی خانوادگی،عدم نظارت والدین،بزهکاری والدین یا بستگان نزدیک،اشتغال زودرس ودر سطح محلی نیز عواملی همچون:جرم خیز بودن محل سکونت،ناپایداری محل سکونت،تأثیر گروه همسالان،فقر فرهنگی و ارتباطی را در بر می گیردو سطح جامعوی که عواملی نظیر: بیکاری،فقر و محرومیت،عدم کارایی آموزش و پرورش در شناسایی وجذب بچه های آسیب پذیر وحاشیه نشینی را در برمی گیرد