عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر سکولاریزم بر باروری در ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر سکولاریزم بر باروری در ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74191;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4865;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74191;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4865
    تاریخ دفاع
    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱

    چکیده در بررسی رابطه دین و باروری عموما به مقایسه باروری در میان ادیان و مذاهب مختلف پرداخته می شود، مثلا تفاوت تعداد فرزندان ایده آل بین شیعه و سنی، پروتستان و کاتولیک؛ اما اخیرا بحث ها و نگاه صاحبنظران جمعیتی به بررسی رابطه میزان و درجه مذهبی بودن افراد و باروری آنان معطوف شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه درجه مذهبی بودن ایرانیان با باروری آنان می باشد. فرضیه و ایده اصلی پژوهش حاضر از پژوهش اینگلهارت و نوریس اخذ شده است. آنها معتقدند نرخ های باروری متمایز جوامع مذهبی و غیر مذهبی به هیچ وجه تصادف صرف نیست،کاملا ًبرعکس، مستفیماً به غیر دینی شدن مربوط می شود. بر اساس پژوهش اینگلهارت و نوریس فرضیه ای بصورت مدلی علی تدوین و در قالب تحلیل مسیر به آزمون درآمد. در این پژوهش این فرض مطرح شد که «امنیت انسانی بالا، ارزشهای دینی و اعتقادات دینی بین افراد را پایین می آورد و این سبب کاهش مشارکت دینی می شود و کاهش در مشارکت دینی منجر به تأثیر بر نگرشهای افراد در زمینه نگرش به سقط جنین، ازدواج، طلاق و کارو برابری جنسیتی می شود و این منجر به کاهش باروری می شود». در پژوهش حاضر از داده های پیمایش ارزشهای ایرانیان به عنوان بخش تکمیلی پیمایش ارزشهای جهانی که به واسطه رونالد اینگلهارت در سال 1383در تمامی شهرستانها با عنوان پیمایش فرهنگ و ارزشهای ایرانیان گردآوری شده، استفاده شده است. تعداد کل پاسخگویان در این بررسی 2275 نفر بوده است که از این تعداد 54.7 مرد و 45.3 زن می باشند، جامعه آماری نیز شامل همه افراد 16 ساله و بیشتر می باشد. نتایج تحلیل های دو متغیره نشان داد که بین میزان ارزشهای دینی ، میزان اعتقادات مذهبی و میزان مشارکت دینی افراد و باروری (تعداد ایده آل فرزندان) رابطه مستقیم و معنادار آماری وجود دارد. در واقع هرچه افراد اعتقادات، ارزش ها و مشارکت دینی بیشتری داشته باشند تعداد ایده آل فرزندان بیشتری نیز می خواهند. نتایج تحلیل مسیر نیز که در واقع آزمون فرضیه تحقیق نیز می باشد نشان می دهد که افراد هرچه ارزشها و اعتقادات دینی بیشتری داشته باشند، مشارکت دینی بیشتری نیز دارند. مشارکت دینی بیشتر سبب می شود که افراد با طلاق، سقط جنین و کارو برابری جنسیتی به میزان بیشتری مخالفت کنند و مخالفت با این امور منجر به افزایش باروری می شود. واژگان کلیدی: دین، باروری، مشارکت دینی،
    Abstract
    Abstract Studies have investigated the relationship between religion and fertility, and compared the ideal number of children between different religious sects such as Shia versus Sunni, or Protestants versus Catholics. However, recently demographers have underscored on the relationship between religiousity and fertility in a different context. They are interested in the investigation of the relationship between the degree of religiosity and its impacts on fertility. This study aimed to examin such relationship in Iran. Our hypotheses were drawn from Ingelhart and Norice’s framework. According to this framework, fertility in religious and non-religious societies could not be accidental. By contrast it is directly related to secularization of t he society. For this purpose, their idea has been used and tested as a path analysis. Based on our hypothesese in this research, “religious values and beliefs could be decreased due to increasing in human security and it will lead to the reduction of religious participations which in turn affect people’s attitudes regarding abortion, marriage, divorce, and gender equit. These changes will eventually have impacts on fertility”. For this purpose, we have used data from “The 2000 Iranian Values Survey” as a part of World Values Survey. The total number of respondent was 2275 people including 54.7 percent male and 45.3 female. Moreover, the population of Iranian values survey were all of the 16 years and over people in Iran’s urban areas. Based on our results, there was an inverse relationship between religious values, religious participation score and fertility (the ideal child number) and the results were statistically significant. In fact, increasing in religious beliefs, participations, and values will decrease the ideal child number. The results of path analysis that is the statistical test of our hypothesis show that the lower religious values and beliefs make the lower religious participation. The lower religious par