عنوان پایان‌نامه

قیام عرابی پاشا



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "قیام عرابی پاشا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تاریخ - تاریخ اسلام
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1596;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53863
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    مهدی داور
    استاد راهنما
    حسن حضرتی

    «قیام عرابی پاشا» اولین قیام در تاریخ مصر می باشد که توسط نظامیان مصری صورت گرفته است.در این قیام گروههای مختلفی شرکت داشتند که هر یک در جستجوی منافعی بودند که این منافع با منافع گروه های دیگر در تضاد بود.در این نوشتار در پی آن هستیم تا با استفاده از نظریه گردش نخبگان پارتو به بررسی قیام عرابی پاشا و دلایل به وقوع پیوستن آن بپردازیم و مدعای خود را که این قیام بر علیه سلطه اقتصادی انگلستان و فرانسه بر مصر و وابستگی نخبگان حاکم به این دو کشور توسط نخبگان جدید به وجود آمد را به عنوان عامل اصلی پیدایش این جنبش بیان کرده ایم. بر اساس نظریه پارتو،نخبگان اعضای ممتاز جامعه محسوب می شوند که بر اثر خصوصیات ممتازشان صاحب قدرت شده اند.این نخبگان به دو گروه نخبگان حاکم و نخبگان غیر حاکم تقسیم می شوندکه هر کدام از این نخبگان، نماینده منافع اجتماعی خاص خود هستند.در جامعه همواره میان نخبگان حاکم و غیر حاکم نزاع وجود دارد و تغییرات اجتماعی بر اساس جا بجایی در بین نخبگان شکل می گیرد.اگر نخبگان حکومتی نتوانند راهی برای جذب افرادی که از طبقات پایین خودشان را بالا می‌کشند بیابند در هیبت سیاسی جامعه عدم تعادل پیش می‌آید.این عدم تعادل یا از طریق باز کردن مدخل‌های تازه در مسیرهای تحرک اجتماعی ترمیم می‌شود یا از طریق براندازی نخبگان حکومتی قدیمی و ناکارآمد و جایگزینی نخبگان شایسته‌تر به جای آن‌ها رفع می‌شود. بر اساس مطالب بالا ما ابتدا به شرح قیام عرابی پاشا و بعد به بررسی سه گروه نخبگان مالکیت و ایدئولوژیک و نظامی در این قیام پرداختیم و نشان دادیم که چگونه سلطه اقتصادی فرانسه و انگلستان بر مصر و تلاشی که نخبگان حاکم برای جلوگیری از ورود نخبگان غیر حاکم به قدرت سیاسی کشور انجام دادند باعث به وجود آمدن قیام عرابی پاشا شد. واژگان کلیدی: مصر،قیام عرابی پاشا،نظریه پارتو،سلطه اقتصادی انگلستان و فرانسه،نخبگان مالکیت،ایدئولوژیک ونظامی.