عنوان پایاننامه
ایران باستان در کتب درسی دوره دبیرستان از سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۸۰
- رشته تحصیلی
- تاریخ ایران باستان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1770;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56054
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- شورش عزی مند
- استاد راهنما
- روزبه زرین کوب
- چکیده
- آموزش و پرورش نهادی است که حکومت ها ، به عنوان ابزاری ، برای حفظ و بقای سیاسی خود، از آن استفاده می¬کند.این نهاد در قالب کتاب های درسی اهدافی را دنبال می¬کند که چارچوب فکری افراد جامعه را در ابعاد مختلف، جهت می¬دهد. دراین بین، کتاب های درسی تاریخ ابزاری مناسب در راستای جهت دهی به سیاستهای کلانی است که نهاد آموزش وپرورش در پی تبلیغ آن است.از جمله این سیاست¬ها آگاهی¬های تاریخی است که می¬تواند مولفه های مهم هویتی برای ملت¬ها به حساب آید.از آنجا که بخشی از تاریخ کشور ما مربوط به قبل از ورود اسلام به ایران است، شناساندن این بخش از تاریخ ایران در قالب کتاب¬های درسی می تواند در اتحاد ملی¬- میهنی اهمیتی دو چندان داشته باشد. در گام اول این نهاد آموزش وپرورش است که این وظیفه عظیم را به دوش می کشد. تحقیق حاضرنحوه انعکاس این بخش از تاریخ ایران(ایران باستان) را درکتاب های درسی دوره دبیرستان در طی یک دوره-ی ، چهل ساله، از سال 1340-1380 را مورد بررسی قرار داد. این پژوهش نشان دادکه متون درسی تاریخ ایران باستان در کتب درسی این دوره چهل ساله با چه تغییراتی همراه بوده است. مطمئنا حاکمیت سیاسی در این تغییرات بی تاثیر نبوده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است و شیوه آزمون فرضیه ها از نوع کمی و کیفی است . نتایج بدست آمده بیانگر آن است که تاثیر حاکمیت های سیاسی در گزینش این بخش از تاریخ ایران درکتاب های درسی تاریخ دوره دبیرستان از سال 1340تا 1357بسیار مورد توجه بوده است .البته طرد و گزینش دوباره این بخش از تاریخ ایران در فواصل سال های 1358تا1380با فراز وفرودهای فراوانی همراه بوده است. کلیدواژه ها: آموزش وپرورش-کتاب های درسی تاریخ دوره دبیرستان- تاریخ ایران باستان- حاکمیت سیاسی
- Abstract
- Education is an institution that governments use as a means to preserve and maintain politically. This institution follows some goals in the format of textbooks that direct the peoples mindset in various ways. Among these, the history textbooks are a good means for directing major politics that the situation of education is seeking to promote such as history knowledge that can be considered as an important characteristic component. Since a part of our countrys history relates to the era before imposition of Islam in Iran, introducing this part Irans history in textbooks may have a tremendous impact on the unity of the country. It is Education at the first step that bears this heavy duty. This study surveyed the feedback of this part of Irans history (ancient Irans history) in high school textbooks through a 40-year period from 1961to2001.this study showed that how different was the history textbooks of ancient Iran during this period . the political governments surely have had effected these changes . the method of this study is descriptive – analytical and the method of hypotheses tests is qualitative and qualitative. The results illustrate that the impact of the political governments has been extremely significant in the high school history textbooks during 1961-1979. Also omitting and reselecting of this section of the history of Iran during 1979-2001 has had many up and downs. Keywords : Education , high school history textbooks , the history of ancient Irans , political governments .