بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر وفاداری به برند مشتریان بانک
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54812
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- ندا صفاییان
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- جهانی شدن بازار خدمات بانکی، پیدایش رقبای جدید و همچنین ورود بانک های خصوصی منجر به رقابت بیشتر و به وجود آمدن ریسک کاهش سهم بازار بر هر کدام از موسسات بانکی شده است. بنابراین در این دوره رقابتی و جهانی شده بانک ها، مشتریان هر بانکی یکی از مهمترین دارایی های آن قلمداد می شود که باید حفظ شده و گسترش یابند. چالشی که همه ی بازاریابان امروزه با آن مواجه هستند، پیدا کردن راهی برای افزایش وفاداری مشتریان و حفظ آنهاست. با استفاده از رویکرد بازاریابی رابطه مند می توان ضمن ایجاد رابطه بلند مدت با مشتری، فعالیت هایی را که از دید آنها مهم و ارزش زا می باشند شناسایی، تقویت و بهبود بخشید و مشتریان بیشتری را جذب و به سازمان و برند آن وفادار ساخت. از این رو شناخت بازاریابی رابطه مند و بنیان های آن عاملی ضروری جهت حفظ بازار و افزایش توان رقابتی شرکت هاست. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر وفاداری به برند مشتریان بانک ها است. روش تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی می باشد. با مطالعه منابع ثانویه متغیرهای مربوطه شناسایی شده و پرسشنامه ای شامل 40 سوال بین 380 نفر توزیع شد. به منظور آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون های همبستگی و رگرسیون خطی و سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای اعتماد، تعهد و ارتباطات که بنیان های بازاریابی رابطه مند هستند عوامل مهمی در روابط بین سازمان و مشتریان و نهایتا ایجاد وفاداری در مشتریان می باشند. از دیگر یافته های این تحقیق این است که بازاریابی رابطه مند تاثیر معنا داری بر رضایت کلی مشتریان دارد ولی رضایت مشتری رابطه بین بازاریابی رابطه مند و وفاداری مشتریان را تعدیل نمی کند. واژگان کلیدی : بازاریابی رابطه مند، وفاداری به برند، رضایت مشتری، خدمات بانکی