عنوان پایاننامه
تحلیل کمی پوشش خبری وقایع انقلاب تونس ۲۰۱۱ در روزنامه لوموند : از ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۱
- رشته تحصیلی
- مطالعات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: FR22 162 1391;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56164
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- مریم چیت ساززاده احمدی
- استاد راهنما
- حجت اله ایوبی
- چکیده
- تحقیق حاضر پژوهشی، درزمینه پوشش خبری وقایع انقلاب تونس در روزنامه ی فرانسوی لوموند، دربازه ی زمانی 17 دسامبر 2010 تا 31 ژانویه 2011 است. بدین منظور، از سه نظریه در باب پوشش خبری رسانه های جمعی استفاده شده است که به ترتیب نظریات «دروازه بانی خبر»، «برجسته نمایی» و «بازنمایی» هستند. براساس نظریات گفته شده، این پژوهش در پی بررسی کمّی فاکتورهایی در تیترها، مجموع زیر تیتر و رو تیترها و لیدهای بکار رفته در پوشش خبری انقلاب تونس توسط روزنامه ی لوموند است. این تحقیق کمّی مبتنی بر روش تحلیل محتواست که مناسب ترین روش برای پژوهش های کمّی در زمینه رسانه های جمعی به شمار می رود. فاکتورهای مورد بررسی در این پژوهش «عناصر خبری» و «ارزشهای خبری» هستند که در مجموع 239 تیتر مورد بررسی قرار می گیرند. بدین ترتیب «عناصر خبری» در تیترها، مجموع روتیتر و زیر تیترها، و «ارزشهای خبری» در سه سطح تیترها، لیدها، مجموع روتیتر و زیرتیترها بررسی می شوند . داده های کمّی بدست آمده را به منظور فهم بهتر با رسم نمودارهای گوناگونی ارائه داده و براساس این نمودارها به تحلیل و گاه تفسیر داده های پژوهش می پردازیم. تحلیل یافته های تحقیق نشان می دهند که روزنامه ی فرانسوی مرجع، لوموند، پوشش اخبار انقلاب تونس را به ترتیب بر ارزش های خبری «دربرگیری»، «درگیری» و «شهرت» استوار کرده است. در عین حال، مقایسه ی عناصر خبری و ارزش های خبری آشکار می سازد که محور اصلی در پوشش خبری وقایع انقلاب تونس توسط لوموند عناصر «چه چیزی» هستند که حاوی ارزش « درگیری » بالایی باشند به طوری که در نهایت منجر به افزایش ارزش «فراگیری» یا «دربرگیری» شوند. در واقع، تصویری که لوموند از انقلاب تونس بازنمایی می کند تصویری با درجه ی کشمکش شدید و با دامنه ی فراگیری بسیار زیاد است. کلمات کلیدی : پوشش رسانه ای، انقلاب تونس 2011، لوموند، روش کمّی، تحلیل محتوا، فرانسه، دروازه بانی خبر، برجسته سازی، بازنمایی.
- Abstract
- Ce travail de recherche porte sur l’analyse de la couverture médiatique des actualités tunisiennes de 2011 par le quotidien français, le Monde, pendant une période comportant du 17 décembre 2010 au 31 janvier 2011. Dans cet objectif, nous nous servons de trois théories concernant l’étude des médias de masse qui sont respectivement : le gatekeeping, l’agenda-setting et la représentation. Afin d’élaborer cette étude, nous nous appuyons sur une analyse quantitative des titres, des titrailles et des attaques parus dans le Monde sur la révolution tunisienne 2011. Notre analyse quantitative a pour cadre méthodique, l’analyse de contenu en tant que méthode la plus appropriée à notre recherche. Nous cherchons les éléments informatifs dans les titres et les titrailles, et les valeurs informatives, à trois niveaux, dans les titres, les titrailles et les attaques sur l’ensemble de nos textes comportant 239 titres. Nous préparons des chiffres et des diagrammes à partir des données de notre recherche. Le traitement de l’ensemble des résultats de cette recherche nous dit que le quotidien français de référence, le Monde, base sa couverture des actualités de la révolution tunisienne, premièrement sur la valeur informative d’impact et puis de conflit et enfin de célébrité. Mais la comparaison des éléments informatifs avec les valeurs informatives montre que l’enjeu principal par lequel le Monde couvre les actualités tunisiennes de la révolution, porte sur l’élément de « quoi » comprenant la valeur « conflit » à grande échelle entraînant la valeur d’« impact » par la voie de conséquence. En un mot, l’image de la révolution tunisienne, représentée par le Monde, est fortement conflictuelle avec une grande portée d’impact