عنوان پایاننامه
بررسی مفهوم پیمان دراخلاق زرتشتی
- رشته تحصیلی
- فرهنگ و زبانهای باستانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 3020،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63248
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- نگار ارچنگ
- استاد راهنما
- محمود جعفری دهقی
- چکیده
- هدف از نگارش این رساله، بررسی اخلاقیات زردشتی پس از آشنایی علمای زردشتی با نظری? اخلاق ارسطویی و بیان تأثیراتی است که بدین واسطه در اخلاق زردشتی ایجاد شده است. میتوان گفتمفهوم اصلی نظری? ارسطویی اخلاق، یعنی اندیش? "میانهروی"، بازتاب خود را در مفهوم ایرانی paym?n به معنای "اندازه، اعتدال" مییابد. با این همه، این رابط? میان علم اخلاق ارسطویی و نظام کتابهای پهلوی، تا حدی پیچیده است. در این رساله سعی شده تا بواسط? بررسی فضائل اخلاقی فردی تصویری از چگونگی ارتباط این دو نظریه ارائه شود. فصل اول به تبیین مسائلی کلی در باب فلسف? اخلاق زردشتی و ارسطویی میپردازد که مهمترین نکته را میتوان تفاوت بنیادیِ دو نظام مورد بررسی ذکر کرد. فصل دوم به اخلاقیات زردشتی و فصل سوم به اخلاق ارسطویی اختصاص دارد و در هر دو این فصول سعی شده تا علاوه بر توضیح فضائل و رذائل اخلاقی، به سئوالاتی چون چیستی خیر و شر و چرایی پایبندی به قاعد? اخلاقی پاسخ داده شود. میتوان گفت دین زردشتی معتقد است که در همهچیز "معیار درست" یا تعادل (پیمان) را باید مورد توجه قرار داد و این "معیار درست" در تمامی زمینهها همان دین زردشتی است. اخلاقیات ارسطویی رویکردی کاملاً انسانمحور دارند و بنابر نظریات ارسطویی حد وسط که برای انسان و برای مقصد او نسبی است، با اصلی عقلانی تعیین میشود. در فصل چهارم پیمان و حد وسط به عنوان قاعدهای که تشخیص فضائل و رذائل در این نظامها بر پای? آن انجام میشود توضیح داده شده است و میتوان گفت این قاعده در جامع? زردشتی، به مانند هر جامع? دینی دیگر، دین است
- Abstract
- The purpose of this thesis is to explain the impact of Aristotle's moral theories on Zoroastrian ethics after the acquaintance of Zoroastrian scholars with Aristotle's moral theory. It is possible to declare that the main concept in Aristotle's moral theories, the mean, is reflected in the Iranian concept of "paym?n", meaning moderation ormeasure. Over all, the relation between Aristotle's ethics and the moral system explained in the Pahlavi Texts is somewhat complex. An effort has been made to portrait the relation between these two ethical systems by studying the individual's moral virtues. The first chapter explains general issues regarding Zoroastrian and Aristotelian ethics. The most important matter noted in this chapter is the fundamental differenceof the two ethical systems. The second chapter has been written on Zoroastrian and the third chapter on Aristotelian ethics. In both these chapters, in addition to explaining virtues and vices, there has been an effort to answer questions regarding the quiddity of good and evil and reasons for committing to a moral principle.It can be said that the Zoroastrian religion believes one should be aware of the "right measure" (moderation or paym?n) in all matters and the right measure in all aspects is the Zoroastrian religion. Aristotle's ethics has a completely anthropocentric approach and according to Aristotle, the desirable mean, which is self-relative according to every individual and the attempts one makes, is determined with rational reasoning. In the fourth chapter, paym?n and the desirable mean is explained as a principle upon which vices and virtues are identified. It can be said that in the Zoroastrian society, like all religious societies, religion is the principle for determining vices and virtues.