بررسی گرایش دانشجویان دانشگاههای تهران به شبکه اجتماعی فیس بوک و عوامل مرتبط با آن( بررسی تطبیقی دیدگاههای خبرگان رسانه و کاربران فیس بوک)
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53665
- تاریخ دفاع
- ۲۶ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- یونس نوری مرادابادی
- استاد راهنما
- مجتبی امیری
- چکیده
- اینکه چرا با وجود تهدیدهای مکرر نهادهای مختلف قضایی و انتظامی، جوانان این مرز و بوم تا این حد از شبکه¬های اجتماعی مجازی استقبال می¬کنند، در بحث و گفتگوهای¬شان به آن می¬پردازند و با توجه به نقشی که این شبکه¬ها در تحولات سیاسی منطقه داشته¬اند، ما را بر آن داشت تا با انجام این تحقیق، گوشه¬ای از زوایای این مساله را روشن نماییم. برای بررسی عمیق¬تر موضوع، دو گروه را از دو جامعه متفاوت (کاربران و خبرگان رسانه) با استفاده از روش پیمایش پرسشنامه¬محور به ترتیب با حجم نمونه 400 و 50، انتخاب و تحلیل نمودیم. نتایج تحلیل داده¬ها که بر مبنای 4 متغییر اصلی(گرایش سیاسی، ماهیت مخاطب، پایگاه اجتماعی-اقتصادی و اعتماد به رسانه¬های داخلی) صورت گرفت، نشان داد که متغیرهای؛میزاناعتمادبهرسانه¬هایداخلی، پایگاهاقتصادی- اجتماعیوفعالیامنفعلبودنمخاطببرمیزاناستفادهورضامندیو در نهایت گرایش به فیس¬بوکتاثیرگذاراند. همچنین داده¬ها رابطه¬ای میان نگرشسیاسی و گرایش به فیس¬بوک نشان ندادند تا این فرضیه رد شود. در نهایت به بررسی تطبیقی دیدگاه خبرگان با کاربران بر اساس ابعاد مختلف متغیر وابسته پرداختیم که تحلیل نهایی نشان داد خبرگاندر ابعاد مختلف متغیر وابسته، میزان استفادهورضامندی و نقش این ابعاد را در گرایش به فیس¬بوکراازخودکاربرانبیشترارزیابی کرده¬اند.
- Abstract
- Because of the young people embrace the Social networks site and discussion about them so much, despite the threats of judicial and law enforcement institutions and according to the role of social networks site in the rejoin political developments, we tried to clear the part of this subject, by doing this research. For deeper study, we selected and analyzed two groups of two different societies (Media users and experts; with sample size of 400 and 50 respectively) by using of Questionnaire-based survey method. The results of data analysis that was done based on 4 main variables(the political tendency, the nature of audience, the economic and social base, confidence in the local media), showed that the variables of; confidence in the local media, the economic and social base and active or passive audience influence on usage and satisfaction and the tendency to Facebook. Also, data didn?t show the relation between the political attitude and tendency to Facebook. Finally, we spent to comparative study of media experts and users viewpoints. The analysis showed that the media experts have evaluated the usage and satisfaction in different aspects of dependent variable and the role of these aspects in tendency to Facebook more than the users.