عنوان پایاننامه
آموزش کارگاهی نویسندگی خلاق به کودکان:با تمرکز بر تکنیک ها و تمرین های نمایشی
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11406;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75750;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11406;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75750
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- حسام سبحانی طهرانی
- استاد راهنما
- مجید سرسنگی
- چکیده
- نزدیک به یک قرن است که نویسندگی خلاق به عنوان یک واحد درسی در جهان مطرح شده است. در گذشته، گاه آن را به عنوان زیرشاخه ای از خلاقیت تدریس می کردند و گاه آن را در واحدهای درسی زبان و ادبیات می گنجاندند. اما امروزه نویسندگی خلاق در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در آمریکا و انگلستان، نه تنها دارای دانشکده ای تخصصی در دانشگاه ها شده است که به عنوان یک درس اختیاری در تمام پایه ها به صورت کارگاهی در مدارس آموزش داده می شود. این پژوهش در پی آن است که ابتدا به مطالعه ی نظریات مربوط به خلاقیت و بررسی عوامل و موانع پرورش آن پرداخته و سپس به تعریف مهارت نویسندگی خلاق و عوامل پرورش آن بپردازد. آنگاه با بهره گیری از شیوه ی آموزش خلاقیت محور و بررسی ابزارهای آموزشی مناسب برای کارگاه نویسندگی خلاق، الگویی برای آموزش کارگاهی این رشته به کودکان دبستانی ارائه کند. همچنین این پژوهش درصدد است با بهره گیری از پیش آزمون و پس آزمون به بررسی تأثیر آموزش کارگاهی در مهارت نویسندگی خلاق کودکان دبستانی بپردازد. در پایان می توان از این پژوهش نتیجه گرفت که با بهره گیری از سخت افزارها و نرم افزارهای آموزشی مناسب و آموزش کارگاهی خلاقیت محور می توان مهارت نویسندگی خلاق را در کودکان ارتقا داد.
- Abstract
- Creative writing has been an academic course throughout the world for nearly a century. In the past, it was sometimes taught as a sub-field of creativity and sometimes as part of the standard curriculum of Language and Literature programs. Nowadays, however, there are creative writing schools in many parts of the world particularly in the United States and Britain, while it is also offered as an elective workshop course for all grades at schools. This study initially reviews the main theories of creativity and investigates its educational factors and hurdles. Then, the creative writing skill is formally defined and its training methods are explained. Subsequently, it provides a model for workshop training in creative writing for primary school children using creativity oriented teaching methods and special learning tools. Moreover, this study uses pre-test and post-test approach to investigate the effect of training workshops in creative writing skills of primary school children. This research concludes that creative writing skills of children can be significantly improved using appropriate educational hardware and software in addition to creativity oriented educational workshops. Keywords: Creativity, Creative Writing, Creativity Oriented Education or Training Methods, Workshop Training, Child Education.