بررسی ارتباط بین سبک شخصیت و مهارت تفکر استراتژیک مدیران در سازمان های رسانه ای ایران(مطالعه موردی: مجلات تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53555
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- سمانه اذرپور
- استاد راهنما
- محمد ابویی اردکان
- چکیده
- در سال¬های اخیر، به سبب توسعه سریع تکنولوژی رسانه و داشتن انتخاب¬های متعدد، رقابت شدیدی در بازار رسانه¬ها ایجاد شده است. در این مسیر علاوه بر توان مدیران در پاسخگویی به این تغییرات، برنامه¬های استراتژیک سازمان¬ها نیز نقش بسزایی در این فرآیند ایفا می¬کنند. از طرفی تدوین برنامه-ریزی استراتژیک به محیطی با ثبات و پایدار، محیطی متعادل، کنش و واکنش قابل فهم نیاز دارد و در فقدان چنین شرایطی از کار موثر باز می¬ماند. تفکر استراتژیک رویکرد مناسبی برای خلق استراتژی در شرایط رقابتی شدید و محیط و بازار غیر¬قابل پیش¬بینی است. در نتیجه می¬توان گفت که توانایی فکر کردن استراتژیک (راهبردی) برای رهبران و مدیران در سطوح مختلف سازمانی حیاتی است. خروجی فرآیند تفکّر استراتژیک در برنامه استراتژی مستند و عملیاتی می¬شود. این فرآیند به صورت تکراری و مستمر برای سازمان صورت می¬گیرد. (O’Shannassy 2003) بدین ترتیب داشتن تفکر استراتژیک، ابزاری قدرتمند برای تشریح مسائل پیچیده و برای ایجاد راه حل¬های ابتکاری فراهم می¬کند (Loehle C. 2009). این مطالعه تفکر استراتژیک را به عنوان توانایی مفهوم¬سازی و متصورسازی آینده مورد بررسی قرار می¬دهد. از طرفی امروزه یکی از جنبه هایی که بایستی در استخدام و به کار گیری منابع انسانی، و از همه مهم تر مدیران، مورد توجه قرار گیرد انطباق ویژگی¬های شخصیتی متقاضی شغل با پست و شغل مورد نظر می¬باشد. حال با این توضیحات این سوال در ذهن نقش می¬بندد که آیا می¬توان بین قدرت تفکر استراتژیک که از نیازهای ضروری سازمان¬های رسانه¬ای و مشخصه¬های مورد لزوم مدیران امروزی سازمان¬هاست و تیپ شخصیتی مدیران ارتباطی قائل شد تا از این طریق بتوان مدیرانی شایسته و مورد نیاز سازمان را انتخاب کرد؟ برای این منظور از پرسشنامه پیساپیا (2011) و 5 عامل بزرگ شخصیت استفاده گردید. در بررسی داده¬ها بدین نتیجه می¬توان دست یافت که مطابق با آزمون فرضیات، مهارت تفکر استراتژیک با تیپ شخصیتی مدیران ارتباط معناداری دارد. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش شامل 193 مدیر مجله در استان تهران می¬شود.
- Abstract
- Today, one of the aspects that should be consider in human resources management, is compliance the jobs and job applicant personality traits. Given that media managers making decision in unpredictable and dynamic environmental, strategic thinking and personality are necessary and should be suit to this job to achieve the goal. The concept of strategic thinking is the ability to examine future. The proper approach of strategic thinking skills is create strategies in the media industry is extremely competitive. The question of this study is about what is relationship between the personality of managers and strategic thinking skills of them. In this way, managers can select appropriate and necessary strategy to the organization. For this purpose we use Pisapia's questionnaire (2011) and five major personality factors. We examined 193 managers of journals that these journals published in Tehran. In reviewing in accordance with hypothesis testing, the data and the result show strategic thinking skills has a significant relationship with a personality type of managers.