عنوان پایان‌نامه

بررسی روابط بین ویژگی های عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی روابط بین ویژگی های عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42058;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 544ک
    تاریخ دفاع
    ۱۸ خرداد ۱۳۸۸
    دانشجو
    مریم فضیلت
    استاد راهنما
    فاطمه فهیم نیا

    هدف اصلی پژوهش حاضر کشف روابط موجود بین تعدادی از عناصر آموزشی مدرسه (مدیر، کتابدار، و دبیر) با وضعیت کتابخانه آموزشگاهی، و هدف فرعی آن کشف رابطه بین سطح آموزشی مدارس با وضعیت کتابخانه آموزشگاهی می باشد. جامعه مورد مطالعه، مدارس متوسطه دخترانه منطقه 6 (نماینده مناطق مطلوب آموزشی تهران) و 15 (نماینده مناطق نامطلوب آموزشی تهران) ، و روش پژوهش از نوع پیمایشی می باشد. داده ها از طریق 4 پرسشنامه (بررسی وضعیت کتابخانه، بررسی ویژگی های مدیر، کتابدار، و دبیر) جمع آوری شده اند. ارزیابی پرسشنامه بررسی وضعیت کتابخانه از نمره 100 می باشد. کتابخانه های مورد بررسی به طور متوسط، حدود 48 نمره از 100 کسب کرده اند. این بدان معناست که وضعیت کتابخانه های مورد بررسی نزدیک به 50 درصد وضعیت مطلوب قراردادی این پژوهش می باشد. جهت بررسی رابطه بین ویژگی های عناصر آموزشی با وضعیت کتابخانه مدرسه از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. تنها بین دو ویژگی از کتابداران و یک ویژگی از دبیران مدارس با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه معنی دار کشف شده است. بین میزان رضایت کتابداران از کتابخانه مدرسه خود و گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت کتابداری توسط آنها، و نیز بین روش تدریس دبیران با وضعیت کتابخانه مدرسه ارتباط معنی دار وجود دارد. همچنین نتیجه انجام آزمون t بین نمرات کتابخانه ها در دو منطقه آموزشی 6 و 15 نشان داد که اختلاف معنی داری بین آنها وجود ندارد. بنابراین بین سطح آموزشی و وضعیت کتابخانه آموزشگاهی رابطه معنی داری کشف نشده است.
    Abstract
    The major purpose of this research is finding the relations between educational elements of school (master, librarian, and teacher) and situation of school library. The other purpose of this research is finding the relation between educational level of school and situation of school library.The research population consists of Tehran highschools of educational regions 6 and 15. The data gathers by use of four types of questionnaires. The first questionnaire (the survey of library situation) investigates based on 100. The average score of libraries is 48. The spearman correlation test reveald the relation between the librarian’s satisfaction of school library, taking course of librarianship, also the teacher’s teaching method and the situation of school library. There isn’t any relation between schools educational level and school library situation. We conclude the latter result by use of t-test.