عنوان پایاننامه
مقایسه انواع مختلف تقاطع های غیر همسطح و بیان نحوه انتخاب بهترین مورد برای شرایط مورد مطالعه
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - راه و ترابری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1688;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54869
- تاریخ دفاع
- ۲۱ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- علیرضا مستاجراسلامدوست
- استاد راهنما
- مسعود پلاسی
- چکیده
- در سالهای گذشته ساخت تقاطعهای غیرهمسطح بیشتر برای جادههای برون شهری و یا حومه شهر مرسوم بود اما عواملی مانند رشد ترافیک، تمایل به جابجایی سریع در زندگی شهری، نیاز به افزایش ایمنی در راهها، صرفهجویی در مصرف سوخت و انرژی و .... همگی باعث شدند تا بر تعداد ساخت تقاطعهای غیرهمسطح در راههای شهری نیز روز به روز افزوده شود، بنابراین مقایسه انواع مختلف تقاطعهای غیرهمسطح و ارائه روشی در مورد نحوه تصمیمگیری و انتخاب مناسبترین گزینه نیازمند تحقیق و مطالعه میباشد. در واقع مهندسان باید با شناخت کافی نسبت به مسائلی همچون وضعیت ترافیکی، ایمنی، فضای مورد نیاز برای ساخت، هزینه ساخت و ... بهترین تقاطع را برای منطقه مورد مطالعه پیشنهاد کنند. هدف از این تحقیق کمک به شناخت پارامترهای ذکر شده در بالا برای هر تقاطع و مقایسه نسبی آنها با یکدیگر است. در این پایاننامه ابتدا انواع مختلف تقاطعها به طور مختصر معرفی میشوند، سپس و به منظور مقایسه ترافیکی این تقاطعها حجم ترافیکهای یکسانی از چهار نوع تقاطع غیرهمسطح مختلف عبور داده شده و توسط نرمافزار CORSIM تحلیل میشوند، بدین ترتیب و با استفاده از خروجیهای نرمافزار مانند تاخیر در پشت چراغ و سرعت ناحیه تداخلی، سطح سرویس این تقاطعها با یکدیگر مقایسه میشوند. برای مقایسه تعداد تصادفات و وضعیت ایمنی تقاطعها، از روشی منطبق بر آراء دادگاههای اسلامی و دیات استفاده خواهد شد. در واقع به منظور مقایسه راحتتر بحث ایمنی، به ناچار برای مسائلی مانند جان انسان و وقت او معادلهایی عددی در نظر گرفته شده و سپس با یکدیگر قیاس میشوند. در ادامه هزینههای مربوط به ساخت و نیز هزینههای جاری از سال افتتاح تا سال طرح برای دو تقاطع لوزی شکل و شبدری به طور کامل محاسبه و مقایسه میگردد.
- Abstract
- when new construction or major reconstruction is planned, the current practice is for a location and design engineer to select the interchange type for a given location. The engineer relies upon projected traffic data, right-of-way needs, environmental concerns, safety, and project costs to determine which interchange configuration will most efficiently serve the needs of a certain area. The purpose of this study was to develop guidelines to aid designers in the preliminary selection of the optimum interchange type at a location. This study will provide engineers a starting point to begin their analyses. It is hoped that the development of these guidelines will result in reduced costs, improved levels of service, and increased uniformity. A number of sources were used to develop the guidelines. A literature and a nationwide survey of state engineers helped determine current methods for interchange selection. These surveys also assisted in determining the relative advantages and disadvantages of the various interchange types. Extensive computer simulations of the interchange types were performed in order to determine traffic characteristics that affected operations at the interchanges. Based on all of these sources, some general guidelines for preliminary interchange type selection were created.