عنوان پایاننامه
تحلیل پایداری سه بعدی جبهه حفاری تونل در خاک ناهمگن
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مکانیک خاک وپی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1292;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42817
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- نیما خضری
- چکیده
- در اجرای تونل های درون شهری در خاکهای نرم که شاهد رشد روز افزون ساخت آنها در کشور هستیم، کنترل ناپایداری جبهه حفّاری تونل حین اجرا از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. چه بسا عدم توجه به این امر می تواند خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را به مجریان طرح وارد نماید. در این تحقیق با استفاده از روش مرز بالای تحلیل حدّی ، پایداری سه بعدی جبهه حفّاری تونل در محیط ناهمگن دو لاِیه و همچنین در خاکی که چسبندگی آن با عمق بصورت پیوسته تغییر می کند، با در نظر گرفتن مشخّصات و پارامتر های مقاومتی توده خاک میزبان، ابعاد دهانه تونل و عمق تونل مورد بررسی قرار گرفته است. جهت بررسی گسیختگی، مکانیزم جدیدی متشکل از تعدادی مخروط کامل ( یا ناقص ) ارائه شده است که از جبهه کار به داخل تونل ریزش می کند. بدین منظور نرم افزاری تهیه شده است که ضریب اطمینان پایداری جبهه حفّاری در محیط صلب- خمیری، مکانیزم بهینه ناپایداری و فشار حدّی یا فشار پایداری مورد نیاز در جبهه حفّاری را ارائه می نماید. علاوه بر این، این نرم افزار می تواند ضریب اطمینان پایداری را در حالتی که فشاری بر سینه کار اعمال نمی گردد، محاسبه نماید. نتایج حاصله در حالات خاص با تحقیقات گذشته هماهنگی کامل دارد و پاسخ های جدید بصورت نمودارهای بی بعد جهت استفاده ارائه گشته است.
- Abstract
- In this thesis, we considered 3D stability of shallow circular tunnels in non-homogeneous soil. By increasing construction of urban tunnels in our country, there is a significant need for new methods to calculate tunnel face stability. Ignoring this issue may harm not only the constructors but also innocent people who may walk on the ground's surface. Using upper bound theorem, face stability of a shallow tunnel calculated in a two layer soil and also in a soil with increasing cohesion of depth. Mechanisms which we used consist of some complete or truncated cones. Some translational kinematically admissible failure mechanisms composed of sequence of rigid cones are considered for calculation schemes. Software has been developed for this reason which can calculate safety factor of tunnel and also required pressure in the face to be stabilized. Results are in good agreement with the previous researches and new conclusions are represented in tables and graphs.