ارزیابی تأثیر تیر پیشانی بر روی رفتار لرزهای اسکلههای دیواری شمعی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سازه های دریایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1680;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54687
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- سعید درویشی الموتی
- استاد راهنما
- خسرو برگی
- چکیده
- بنادر در توسعه و رشد اقتصادی یک کشور اهمیت زیادی دارند. یکی از مهمترین بخش های یک بندر اسکله ها می باشند که انواع مختلفی دارند و از این میان ساخت اسکله نوع سپری در کشور ما رایج است. به دلیل محدودیت هایی که مقاطع متعارف U و Z شکل دارند، گاهی از شمع های کنار هم به عنوان مقطع سپر استفاده می شود. مقطع این نوع سپرها یکپارچه نیست، ولی وجود سازه تیر پیشانی که سر شمع ها را به هم متصل می کند می تواند نقش مهمی در رفتار یکپارچه ی سازه داشته باشد. از آنجا که در ایران، زلزله بارگذاری حاکم در اغلب موارد می باشد، در این تحقیق، رفتار لرزه ای اسکله با تکیه بر تأثیر تیر پیشانی مورد نظر بوده است. نقش تیر پیشانی در رفتار سازه از طریق مدلسازی سه بعدی و مقایسه ی نتایج آن با مدلسازی دوبعدی ارزیابی شده است. در واقع مدل دو بعدی نماینده رفتار سازه با فرض یکپارچگی مقطع آن می باشد. علاوه بر بررسی تیر به لحاظ تأثیر آن در یکپارچه سازی، اثر آن روی رفتار کلی سازه با مقایسه ی رفتار سازه بین مدل های مختلف بررسی شده است. با استفاده از نرم افزار توانمند ABAQUS مدل های متنوعی با تغییر در پارامترهای اصلی سازه ای و ژئوتکنیکی ساخته شد و نتایج مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان می دهد که رفتار سازه اختلاف چندانی بین مدل های سه بعدی و دوبعدی نداشته و تیر پیشانی توانایی یکپارچه سازی رفتار سازه را دارد. از میان پارامترهای سازه ای ارتفاع تیر پیشانی تأثیر بیشتری در رفتار سازه دارد.
- Abstract
- Ports play an important role in development of the countries. Wharves are main parts of the ports and are divided into different types. Sheet pile types are more popular in Iran. U and Z types piling are predominantly used in quay walls, however, using these sections have some limitations, especially in Iran. So a solution is replacing these sections with contiguous piles. Cross section of contiguous type walls is not continues, but existence of relatively heavy cap beam at the top of the piles can affect integrity of wall cross section. Seismic loading prevails in many design cases in Iran, so in present study seismic behavior of the wharf is considered. The effect of cap beam on wharf behavior is considered in two cases; in first case 3D effect of the beam is considered through comparison between the numeric results of equivalent 2D and 3D models. In second case, 2D effect of the beam is considered through comparison between 2D models in which main structural parameters vary. The software ABAQUS is used for these purposes. Results show that there is no major difference between 2D and 3D modeling results and among structural parameters, cap beam height is more important than the others.