ارزیابی لرزه ای اسکله های L شکل پیش ساخته
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سازه های دریایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1662;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54020
- تاریخ دفاع
- ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
- چکیده
- با عنایت به طول گسترده ساحلی، صنایع دریایی در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. ساز ه های دریایی نقش اساسی در رشد و شکوفایی صنایع دریایی دارند. در طی دهه های گذشته تعداد زیادی از سازه های دریایی در اثر زلزله های مختلف دچار آسیب شده اند. این خرابی ها نه تنها باعث وارد آمدن خسارت های مالی به تاسیسات بندری شده است، بلکه موجب وارد آمدن صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد منطقه نیز می گر دد. شناخت رفتار اسکله ها در مجاورت محیط های دیگر از جمله محیط های خاکی و آبی به لحاظ طراحی بهینه و اقتصادی دیوارها حائز اهمیت است. به دلیل ضعف اطلاعات طراحان و مشاوران کشور و عدم سابقه ی اجرایی اسکله های شکل در ایران لازم است تا در زمینه طراحی بهینه و ارزیابی رفتاری این نوع اسکله ها به خصوص در هنگام زلزله تحقیقات لازم انجام شود و در نهایت بتوان جایگاه مناسب استفاده از این نوع اسکله را مشخص کرد، به طوری که به عنوان گزینه ی مطرح در ساخت اسکله های کشور قرار گیرد. در این تحقیق با استفاده از روش برنامه نویسی در نرم افزار Abaqus، بیش از 160 مدل ایجاد شده است. پس از مطالعه پارامتریک در حالت های مختلف ( از لحاظ سربار، نوع زلزله، شتاب بیشینه زلزله، ارتفاع های متفاوت اسکله و فاصله مناسب بین پشت بندها ) با ارائه نتایج آنها به ارزیابی لرزه ای رفتار اسکله پرداخته شده است. هدف از انجام این تحقیق راهنمایی مهندسان طراح در انتخاب ابعادی مناسب برای اسکله های L شکل پشت بند دار است که علاوه بر رعایت معبارهای مقاومتی بتواند معیارهای عملکردی را براساس آیین نامه های معتبر ( نظیر آیین نامه ژاپن ) برآورده نماید. در نهایت با ارائه هندسه پیشنهادی برای اسکله های L شکل پشت بند دار، مقایسه اقتصادی بین حالت پشت بند دار و بدون پشت بند انجام پذیرفته است. استفاده از پشت بند علاوه بر اقتصادی و بهینه کردن طرح اسکله های با ارتفاع بیش از 6 متر، عملکرد لرزه ای آن ها را نیز بهبود می بخشد.
- Abstract
- Due to the wide along the coast، marine industries are very important in our country. Marine structures have a fundamental role in flourishing and developing of marine industries. Through the years many marine structures damaged because of the earthquakes. These destructions not only caused financial losses to main facilities of harbors, but also caused irreparable economic losses to these regions. Studying the behavior of the quay walls in contact with soil and water environments is very important, particularly for having an optimal and economical design.Due to the lack of consultant engineers’ design knowledge and no executive experience, in using the L-shaped quay walls in Iran, It is necessary to study the seismic behavior of these kinds of quay walls. Finally, the proper position of using these kinds of structures should be specified, so that can be considered as an option for constructing quay walls in our country. In this research, more than 160 models have been created by programming in the Abaqus software. The results of parametric studies in defferent conditions ( surcharge، earthquake type, peak ground acceleration, different heights of the quay walls and counterfort interspaces), have been used for the seismic evaluation of the quay walls’ behavior. The main purpose of this research is to guide the consultant engineers to choosing the optimal dimensions of the L- shaped quay walls with counterfort، which can meet the functional requirements in addition to the structural requirements in any valid code (like OCDI). Economical comparison between the quay walls with or without counterfort has been done for the proposed Geometrical dimensions of the L-shaped quay walls in this research. The results indicate that use of counterfort not only can improve the seismic behavior of quay walls but also lead to more economical design of the quay walls with height of more than 6 meters.