بررسی اصطکاک منفی در اسکله شمع و عرشه موازی ساحل
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سازه های دریایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1825;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59353
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- راحله حامدی جهرمی
- استاد راهنما
- علی فاخر
- چکیده
- اسکله های شمع و عرشه یکی از پرکاربردترین و مهمترین سازه های دریایی هستند که توجه به نحوه عملکرد آنها در مقابله با پدیده¬های تاثیرگذار بر آنها ضروری است. از جمله مسائلی که درباره آن در مهندسی پی بحث می شود بررسی پدیده اصطکاک منفی در شمع¬ها می باشد، که با توجه به گسترش استفاده از اسکله ها، بررسی این پدیده در اسکله ها هم مهم به نظر می رسد. در این تحقیق ابتدا در مورد اسکله ها و مبانی اصطکاک منفی توضیح داده شده است و در مرحله بعد به بررسی این پدیده در شمع تکی پرداخته شده است. در این بررسی سعی شده است اثر متغییرهای مختلف بر محل تار خنثی و نیروی کشنده رو به پایین ایجاد شده ناشی از اصطکاک منفی مورد در شمع تکی مورد مطالعه قرار گیرد. علاوه بر مطالعه اصطکاک منفی بر شمع تکی، برای مطالعه کامل تر اصطکاک منفی مدلسازی از یک اسکله شمع و عرشه موازی ساحل در نرم افزارAbaqus صورت گرفته است و اثر متغییرهای مختلف نظیر: بار وارد بر سطح خاک، سختی خاک، سختی خاک لایه تحتانی، قطر شمع، جابجایی مورد نیاز برای لغزش بین شمع و خاک، ضریب افقی فشار جانبی خاک و تحکیم به صورت جداگانه بر محل تار خنثی و تنش ایجاد شده مورد بررسی قرار گرفته است. در انتها نتایج حاصل از این تحقیق بر روی شمع تکی و اسکله¬های شمع و عرشه ارائه و با هم مقایسه شده است. این نتایج حاکی از آن است که: اصطکاک منفی در تمام طول شمع اتفاق نمی افتد و در شمع تکی در طول بیشتری نسبت به شمع های اسکله شمع وعرشه موازی ساحل رخ می دهد. در تمام شمع های اسکله شمع وعرشه موازی ساحل اصطکاک منفی رخ نمی دهد. با توجه به یافته های حاصل از این تحقیق می توان برای کاهش اصطکاک منفی گفت که: -بهتر است از گروه شمع به جای تک شمع استفاده کنیم. -از ایجاد بارهای غیر ضروری بر سطح خاک اجتناب کنیم.
- Abstract
- One of the most widely used Marine Structures are pile and deck Jetties, and it is essential to study how they are affected by various phenomena. Some of questions that are discussed in Foundation Engineering are the negative skin friction on piles. Due to the wide use of Jetties ,it seems important to study this phenomenon in the Jetties. In this research first we discuss the different types of Jetties and foundations of negative skin friction, and then we observe this phenomenon in a single pile. In this observation we tried to study the effect of different variables on the neutral plane and downdrag force created by the negative skin friction on a single pile. In addition to observing the effect of negative skin friction on a single pile, for the sake of more complete discussion , we modeled a pile and a pile and deck Jetty in Abaqus software and the effect of different variables(such as: surface load, soil stiffness, lower level soil stiffness, pile diameter , necessary movement between pile and soil for slip, horizontal coefficient of lateral soil pressure and consolidation) on the location of the neutral plane and stress has been studied seprately. Finally , the results of this research on a single pile and pile and deck Jetties are presented and compared. This article suggests that: - Negative skin friction does not happen all along the pile and in the single pile occurs more compared to piles of pile and deck Jetties. -Negative skin friction does not occur in all piles of pile and deck Jetty. According to the results of this research to reduce negative skin friction we can: - Use pile groups instead of a single pile. - Reduce the unnecessary loads over the soil surface.