عنوان پایاننامه
مطالعه و کاربرد روش ترکیبی پویایی سیستم و شبیهسازی گسسته در برنامهریزی پروژههای ساخت با محوریت پروژههای تونلسازی به وسیله TBM
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مهندسی و مدیریت ساخت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1730;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56291
- تاریخ دفاع
- ۲۹ آذر ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمد مهدی فرشچیان
- استاد راهنما
- غلامرضا هروی
- چکیده
- مدیریت صحیح پروژه ها به نحوی که از نظر زمان و هزینه بهترین عملکرد را داشته باشند، مسئله ای است که امروزه در قریب به اتفاق پروژه های ساخت مطرح است. برای نیل به این اهداف، روش های گوناگونی مطرح شده اند. روش های شبیه سازی، ابزارهای قدرتمندی هستند که امروزه در پروژه های مختلف مورد استفاده قرارگرفته، مدیریت و برنامه ریزی آنها را به نحو چشمگیری بهبود می بخشند. هدف این پژوهش ترکیب دو روش شبیه سازی گسسته-پیشامد و پویایی سیستم به منظور شبیه سازی دقیق فعالیت ها و اعمال تصمیمات مدیریتی در پروژه می باشد. شبیه سازی گسسته-پیشامد دقیق ترین نوع شبیه سازی است که قابلیت مدل سازی یکایک فعالیت های پروژه به همراه بکارگیری اعداد تصادفی را داراست. در مقابل، پویایی سیستم روشی است که دیدگاهی کلان نسبت به پروژه داشته و توانایی مدل سازی روابط بازخوردی و نیز اتخاذ تصمیمات مدیریتی را دارد. ترکیب این دو روش، این امکان را به مدیر پروژه می دهد که با بررسی دقیق فعالیت ها، منابع و محدودیت های پروژه و نیز با درنظرگیری روابط بازخوردی که در متن پروژه در جریان است، تصمیمات اصلاحی خود را در پروژه اعمال نموده و نتیجه سیاست های گوناگون تصمیم گیری را مشاهده و مقایسه کند. پروژه های تونل سازی به وسیله TBM، پروژه هایی هستند که مدیریت هزینه و زمان در آنها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. بر این مبنا، مدل شبیه سازی ترکیبی ساخت تونل به وسیله TBM در این پایان نامه ساخته شده و حالات مختلف ممکن درنظر گرفته شده است. پروژه خط یک قطار شهری اهواز، به عنوان نمونه موردی بررسی شده، سناریوهای مختلف درنظر گرفته شده و سیاست های گوناگون تصمیم گیری در پروژه اعمال شده است. در پایان نتایج حاصل از سیاست های مختلف تصیمیم گیری با یکدیگر مقایسه شده و بهترین سیاست برای اعمال در پروژه مشخص شده است. همچنین، برای بررسی کارکرد روش شبیه سازی ترکیبی، در مدیریت نیروی انسانی مورد استفاده در اجرای سازه یک ایستگاه قطار شهری نیز از آن استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که روش پیشنهادی ابزاری قدرتمند بوده که می تواند در پروژه های گوناگون، برای شبیه سازی دقیق فعالیت ها، درنظرگیری روابط بازخوردی موجود، و اعمال تصمیمات مدیریتی در پروژه مورد استفاده قرار گرفته؛ امکان مقایسه سیاست های مختلف تصمیم گیری را ایجاد کند.
- Abstract
- Proper management of construction projects in order to have the best time and cost performance is of highest importance nowadays. Simulation methods developed these years are strong tools that can help projects' time and cost performance. The perpose of this research is to combine discrete-event simulation and system dynamics to facilitate simulating operations, modeling feedback effects, and incorporating managerial decisions. Descrete-event simulation is the most detailed type of simulation that can model all operations using stochastic numbers. On the other hand, system dynamics method has a holistic view over the project and can model feedback effects and also incorporate managerial decisions. As a result, integration of these methods can help detail simulation of operations, modeling feedbacks, and compering different decision making policies. Effective time and cost management of TBM tunneling projects is of greate importance. Hybrid simulation model of TBM tunneling projects has developed in this research, including various possible conditions. Construction of line 1 of Ahwaz urban railway is the case study of this research. Different scenarios and various decision policies are tested. Results are compared and the best decision policy is specified. Moreover, to show the effectiveness of the propesed method, it has exercised in human resource management of construction of a subway station. Results of the research indicate that the hybrid method can simulate operations efficiently, model feedback effects correctly, and incorporate managerial decisions appropriately. The method facilitates comparison of different decision policies to help the project manager finding the best decision making policy to be executed in the project.