عنوان پایاننامه
تحلیل گفتمان انتقادی هویت ملی در سینمای پس از انقلاب مکزیک با تکیه بر فیلم جهنم
- رشته تحصیلی
- مطالعات آمریکای لاتین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52947;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: ES2 85 1391
- تاریخ دفاع
- ۰۳ خرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- الهه نوری غلامی زاده
- استاد راهنما
- مریم حق روستا
- چکیده
- سینما به عنوان یکی از صنایع فرهنگی، ارتقادهندهی هویت، حافظه، رویاها و پروژههای جمعی است و واضح است که کشور مکزیک نیز برای معرفی هویت جمعی خویش به جهانیان از این صنعت بهره برده است. رویکردهای مربوط به منشأشناسی ملتها، بر فرهنگ به عنوان پیششرطی ضروری برای ساخت و تجربهی هویت ملی اتفاق نظر دارند و آنچه یک فیلم را در ارتباط با سینمای یک ملت قرار میدهد، «فرهنگ عمومی و جمعی یک ملت» است. فیلم «جهنم»، علیرغم پرداخت نزدیک به مسئلهی قاچاقچیان موادمخدر در مکزیک، تنها هویت فرهنگی و ملی بخش شمالی مکزیک را منعکس میکند. از طرف دیگر مکزیک هنوز راه زیادی تا تحقق اهداف انقلابی خویش در پیش دارد و اتخاذ رهیافت شفافسازی و مقابله با مسائل اجتماعی در این فیلم، نشان از این دارد که سینمای مکزیک در صدد برداشتن گامهای مهم در راستای تحقق این اهداف است. در پژوهش حاضر، رویکرد انتقادی فیرکلاف در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین و در وجوه روایی، ادبی و سینمایی در فیلم «جهنم» به کار گرفته شده است. کلید واژهها: هویت، هویت ملی، سینمای ملی، تحلیل گفتمان انتقادی، جهنم.
- Abstract
- El cine como una Industria Cultural, es el promotor de la identidad, la memoria, los sue?os y proyectos colectivos. Obviamente, México ha presentado su identidad colectiva en el mundo, utilizando esta industria cultural. Aproximaciones a los or?genes de las naciones modernas consideran la cultura como un componente fundamental de la construcci?n y la experiencia de una naci?n y el elemento vinculante de una pel?cula a un cine nacional es la cultura colectiva de esa naci?n. La pel?cula “El infierno”, a pesar de abordar el problema del narcotr?fico en México, s?lo refleja la identidad nacional y cultural de la zona norte de México. Por otro lado, México tiene todav?a un largo camino para lograr sus objetivos revolucionarios. La adopci?n de enfoque transparente y consideraci?n de los problemas sociales en esta pel?cula demuestra que el cine mexicano busca pasos clave hacia el logro de estos objetivos. En esta investigaci?n, el método cr?tico de Norman Fairclough se aplic? en la pel?cula “El Infierno” en tres niveles (descripci?n, interpretaci?n y explicaci?n) y tres aspectos (literario, dram?tico y cinematogr?fico). Palabras clave: Identidad, Identidad nacional, Cine nacional, An?lisis Cr?tico del Discurso, El Infierno.