عنوان پایان‌نامه

تحلیل گفتمان انتقادی هویت ملی در سینمای پس از انقلاب مکزیک با تکیه بر فیلم جهنم



    دانشجو در تاریخ ۰۳ خرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل گفتمان انتقادی هویت ملی در سینمای پس از انقلاب مکزیک با تکیه بر فیلم جهنم" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52947;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: ES2 85 1391
    تاریخ دفاع
    ۰۳ خرداد ۱۳۹۱

    سینما به عنوان یکی از صنایع فرهنگی، ارتقادهنده‏ی هویت، حافظه، رویاها و پروژه‏های جمعی است و واضح است که کشور مکزیک نیز برای معرفی هویت جمعی خویش به جهانیان از این صنعت بهره برده است. رویکردهای مربوط به منشأشناسی ملت‏ها، بر فرهنگ به عنوان پیش‏شرطی ضروری برای ساخت و تجربه‏ی هویت ملی اتفاق نظر دارند و آنچه یک فیلم را در ارتباط با سینمای یک ملت قرار می‏دهد، «فرهنگ عمومی و جمعی یک ملت» است. فیلم «جهنم»، علی‏رغم پرداخت نزدیک به مسئله‏ی قاچاقچیان موادمخدر در مکزیک، تنها هویت فرهنگی و ملی بخش شمالی مکزیک را منعکس می‏کند. از طرف دیگر مکزیک هنوز راه زیادی تا تحقق اهداف انقلابی خویش در پیش دارد و اتخاذ رهیافت شفاف‏سازی و مقابله با مسائل اجتماعی در این فیلم، نشان از این دارد که سینمای مکزیک در صدد برداشتن گام‏های مهم در راستای تحقق این اهداف است. در پژوهش حاضر، رویکرد انتقادی فیرکلاف در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین و در وجوه روایی، ادبی و سینمایی در فیلم «جهنم» به کار گرفته شده است. کلید واژه‏ها: هویت، هویت ملی، سینمای ملی، تحلیل گفتمان انتقادی، جهنم.
    Abstract
    El cine como una Industria Cultural, es el promotor de la identidad, la memoria, los sue?os y proyectos colectivos. Obviamente, México ha presentado su identidad colectiva en el mundo, utilizando esta industria cultural. Aproximaciones a los or?genes de las naciones modernas consideran la cultura como un componente fundamental de la construcci?n y la experiencia de una naci?n y el elemento vinculante de una pel?cula a un cine nacional es la cultura colectiva de esa naci?n. La pel?cula “El infierno”, a pesar de abordar el problema del narcotr?fico en México, s?lo refleja la identidad nacional y cultural de la zona norte de México. Por otro lado, México tiene todav?a un largo camino para lograr sus objetivos revolucionarios. La adopci?n de enfoque transparente y consideraci?n de los problemas sociales en esta pel?cula demuestra que el cine mexicano busca pasos clave hacia el logro de estos objetivos. En esta investigaci?n, el método cr?tico de Norman Fairclough se aplic? en la pel?cula “El Infierno” en tres niveles (descripci?n, interpretaci?n y explicaci?n) y tres aspectos (literario, dram?tico y cinematogr?fico). Palabras clave: Identidad, Identidad nacional, Cine nacional, An?lisis Cr?tico del Discurso, El Infierno.