عنوان پایان‌نامه

امکان سنجی و بررسی عملکرد پوشش سرامیکی منیفولد دود برکاهش گازهای آلاینده موتورهای بنزینی



    دانشجو در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "امکان سنجی و بررسی عملکرد پوشش سرامیکی منیفولد دود برکاهش گازهای آلاینده موتورهای بنزینی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 4896;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53492
    تاریخ دفاع
    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱

    امروزه سهم عمده‌ای از آلایندگی محیط زیست در اثر تردد میلیون‎ها خودرو است. برای کاهش آلایندگی اگزوز خودروها روش‌های مختلفی اعم از تغییر ویژگی‌های سوخت، تغییر فناوری، مکانیزم‌ها و قطعات موتور به کار رفته است. یکی از رایج‎ترین روش‌ها استفاده از مبدل‌های کاتالیستی است که در مسیر عبور گازهای خروجی حاصل از احتراق سوخت قرار داده می‎شود. این کار تبدیل گازهای آلاینده به گازهای نسبتا بی‎خطر برای محیط زیست را به دنبال دارد. دمای بالاتر باعث افزایش کارایی کاتالیست‎ها می‌شود. در این پژوهش با هدف جلوگیری از کاهش بیش از اندازه دمای گازهای خروجی از محفظه احتراق، پوشش‌دهی منیفولد دود موتور مدل XU7 (استفاده شده در خودروی سمند) با استفاده از ترکیب سرامیکی حاوی سیلیس، کالوئن، مونت موری لونیت و مگنزیا در بستر سیلیکات سدیم (به عنوان نگهدارنده) و به روش غوطه‎وری صورت گرفت. نتایج اندازه‎گیری نشان داد که استفاده از پوشش سرامیکی اثر معنی داری در سطح احتمال 5% بر کاهش مقدار آلاینده‌هایی نظیر HC، CO و NOx دارد. همچنین نتایج حاصل از عکس‌های توزیع حرارت در موتور، نشان از کاهش 10 درجه سلسیوس دمای عمومی آن دارد. محاسبه مصرف سوخت خودرو نیز به تبع نتایج به دست آمده، کاهشی در حدود 4/0 لیتر در 100 کیلومتر را نشان می‌دهد.
    Abstract
    Nowadays, a considerable share of environment pollution is due to the traffic of millions of vehicles. To reduce vehicle exhaust pollutants, various methods such as modifications in fuel properties, engine technology, mechanisms and components are applied. One of the common methods is the use of catalyst converters in the route of the engine emissions produced in the combustion process. Thus, conversion of highly pollutant gases to less pollutant ones for the environment, is followed. Higher temperature will help catalysts to work more efficient. In this study, ceramic coating of exhaust manifold of XU7 engine (used in Samand automobile) for the purpose of preventing temperature reduction of emissions from the combustion chamber was carried out. The ceramic coating was a compound of unfused silica, kaolin, montmorillonite and magnesia in present of aqueous sodium silicate solution at room temperature. The results showed that ceramic coating has a significant effect on emissions such as HC, CO and NOx at 5% probability level. Also, the results of infrared images of engine thermal distribution revealed a reduction of 10 °C in overall engine temperature. Calculation of fuel consumption related to the obtained results showed a reduction of almost 0.4 liter per 100 km.