عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی آثارزنان مجسمه ساز معاصر ایران-قبل و بعد از انقلاب



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی آثارزنان مجسمه ساز معاصر ایران-قبل و بعد از انقلاب" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63228
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱

    این پژوهش به بررسی فعالیت ها و آثار زنان مجسمه ساز معاصر ایران، پیش و پس از انقلاب اسلامی اختصاص دارد. جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش 178 نفر از زنان عضو انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران است. هدف از انجام این پژوهش پاسخ دادن به دو پرسش ذیل است : 1- انقلاب اسلامی بر آثار و فعالیت های زنان در حوزه ی مجسمه سازی چه تاثیر و یا تاثیراتی داشته است؟ 2- آثار زنان هنرمند مجسمه ساز به لحاظ موضوعی و تکنیکی (ابعاد و مواد مورد استفاده) پیش و پس از انقلاب اسلامی، چه شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند؟ این تحقیق مشخص می کند که در دو دوره ی پیش و پس از انقلاب اسلامی، حاکمیت ارزش ها و نگرش های متفاوت نسبت به مقوله ی زن و هنر، تاثیر به سزایی در چگونگی حضور زنان در عرصه ی مجسمه سازی و فعالیت های آنان در این زمینه داشته است. از جمله این تاثیرات می توان به افزایش چشمگیر حضور زنان در عرصه ی هنر مجسمه سازی پس از انقلاب اسلامی و فراهم شدن امکان حضور زنان در این عرصه اشاره نمود. قابل توجه این که علاوه بر افزایش فعالیت ها و تعداد زنان مجسمه ساز، تغییرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حاکم بر دو دوره ی پیش و پس از انقلاب اسلامی، بر نمودهای درونی (موضوع) و بیرونی (مواد مورد استفاده، ابعاد و روش های ساخت) آثار زنان مجسمه ساز معاصر ایران، تاثیر بسیاری داشته اند که این تاثیرات، از جهاتی مثبت و از جهاتی منفی ارزیابی می شوند. در فصل اول، به اختصار، پیشینه ی مجسمه سازی معاصر ایران بررسی شده است. فصل دوم و سوم به معرفی زنان مجسمه ساز معاصر ایران، فعالیت ها و ویژگی های آثار ایشان اختصاص دارد. در این تحقیق از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است.
    Abstract
    This thesis studies the activities and works of Iran’s contemporary sculptor women, before and after Islamic revolution of Iran. Population who are studying in this search, are about 178 women who are the member of Iranian’s sculpture association. Main purpose of this research is answer to these two questions: 1- What had been the influence of Islamic revolution of Iran on the activities and works of women in the sculpture area? 2- What are the similarities or differences of the sculptor women’s artistic works for purpose of subject or technique (scale and used materials) before and after Islamic revolution of Iran? This research defines that the value’s domination and different look about women and art before and after Islamic revolution of Iran, have had many effects on women’s attendance in sculpture area and their activities in this field. You can see these influences on increasing of women’s presence at sculpture area after Islamic revolution and the possibility of their attendance. This is noticeable that in addition to increasing activities and the number of sculptor women, the social, economical, cultural and political changes in two era, before and after Islamic revolution of Iran, have had great influence on inner appearance (subject) and outer appearance (used material, scale and technique) of Iran’s contemporary women works. These influences are evaluated from positive or negative aspects. The First chapter briefly expresses the history of Iran’s contemporary sculpture. The Second and Third chapter introduce Iran’s contemporary sculptor women, their activities and works specificities. The information of this thesis has been used from two search methods, the research libraries and Field research.