عنوان پایاننامه
بررسی تناسب بین استراتژی رقابتی و استراتژی زنجیره تامین و عملکرد
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی- مدیریت استراتژیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55400
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
- استاد راهنما
- داود حسین پور, غلامرضا جندقی
- دانشجو
- شهلا صفارزاده
- چکیده
- چکیده وجود تناسب بین استراتژی رقابتی و استراتژی زنجیره تامین از الزامات شرکت¬ها در دنیای رقابتی کنونی است، چرا که تناسب موجب کسب و حفظ مزیت رقابتی می¬گردد. با توجه به اهمیت مفهوم تناسب استراتژیک و ضرورت توجه به این مهم در صنایع تولیدی، هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر تناسب استراژیک بین استراتژی رقابتی و استراتژی زنجیره تامین در عملکرد صنایع غذایی استان یزد می¬باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از دیدگاه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی می¬باشد. بر اساس هدف تحقیق ابتدا با بررسی مبانی نظری، ادبیات و پیشینه موضوع، مدل چیس در مورد ابعاد استراتژی رقابتی، مدل بالو در مورد ابعاد استراتژی زنجیره تامین و مدل هیگینسون و آلم در مورد معیارهای سنجش عملکرد انتخاب گردیدند. سپس بر اساس این ابعاد، پرسشنامه تدوین و از خبرگان نظر سنجی گردید.آنگاه با اعمال نظرات خبرگان، پرسشنامه نهایی تدوین شدوبدین ترتیب روایی محتوا تایید گردید. جامعه آماری این تحقیق مدیران اجرایی شرکتهای صنایع غذایی می¬باشند. تعداد 120 پرسشنامه بین مدیران توزیع و در نهایت 101 پرسشنامه جمع¬آوری گردید. محاسبه پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از نرم افزار PLS صورت گرفت.آلفای کرونباخ استراتژی رقابتی0.89، استراتژی زنجیره تامین0.81 و عملکرد0.71 است. در این تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده¬ها استفاده شده است. در بخش آمار استنباطی به بررسی برازش مدل تحقیق با استفاده از نرم افزار PLS پرداخته شده و از آزمون تحلیل واریانس یک عامله، تحلیل واریانس دو عامله و رگرسیون لجستیک چند گانه برای بررسی فرضیات متعدد تحقیق استفاده شده است. تحلیل داده¬ها نشان می¬دهدکه بین استراتژی رقابتی و استراتژی زنجیره تامین رابطه علی معناداری وجود دارد و عملکرد شرکت با توجه به نوع استراتژی رقابتی تغییر می¬کند. فرضیه سوم مورد تایید قرار نگرفت یعنی عملکرد با استراتژی زنجیره تامین تغییر نمی¬کند. فرضیه چهارم تحقیق نیزمبنی بر تفاوت متوسط عملکرد شرکت بسته به ترکیبات مختلف استراتژیهای رقابتی و زنجیره تامین مورد تایید قرار نگرفت. در نهایت با استفاده از نتایج مکتسبه از آزمون-های انجام شده ماتریس تناسب استراتژیک برای شرکت¬های صنایع غذایی طراحی و ارائه گردید. واژگان کلیدی: تناسب استراتژیک، استراتژی رقابتی، استراتژی زنجیره تامین،
- Abstract
- The existence of fit between competitive strategy and supply chain strategy is a requirement of firms in recently competitive world, since the fit bring about competitive advantage and maintain it.The goal of this research is to investigate the effect of strategic fit between competitive strategy and supply chain strategy in the performance of food industries at yazd province. This is an applied study in terms of aims and is a descriptive-survey in terms of data collection method. Based on research aim, first with reviewing the subject background and literature, we chose the Chase model for competitive strategy dimensions, the Ballou model for supply chain strategy dimensions and the Higginson& Alam model for performance measurement. Then on the basis of these dimensions, the questionnaire was written and with considering experts opinions, the final questionnaire were written. And thus the content validity of questionnaire was proved.Research population includes executive managers of food firms at Yazd province, and they are totally 130. On the basis of Morgan’s table, we must have 98 cases. Finally 120 questionnaires were distributed and 101 questionnaires were collected. To calculate reliability, cronbach Alpha (competitive strategy: 0.89, supply chain strategy: 0.81 and performance: 0.71) in the PLS software was used. Descriptive and Deductive statistics were used for data analysis. In deductive statistics , model fit is review in PLS software and Multinominal logistic regression (MLR), One-way ANOVA and MANOVA were applied for review other research hypothesies. Data analysis shows that there is a meaningful relationship between firms competitive strategy and supply chain strategy. The firm’s performance varies from one competitive strategy to another. But the third hypothesis has not proved, i.e. firms performance does not varied from one supply chain strategy to another and the fourth hypothesis has not proved too, i.e. firms performance dose not vary from one combination of competitive strategy and supply chain strategy to another combination. Finally the findings summarized in the matrix of strategic fit. KeyWords: Strategic fit, Competitive strategy, Supply chain strategy, Performance, Food industries