عنوان پایاننامه
مدیریت سود برای دستیابی به سنجه های مورد انتظار
- رشته تحصیلی
- حسابداری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55311
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مولود پله
- استاد راهنما
- کاوه مهرانی
- چکیده
- هدف این تحقیق پاسخ به این پرسش است که آیا مدیران برای دستیابی و یا اندکی فراتر رفتن از سنجههای سود، اقدام به مدیریت سود میکنند؛ سنجههای مورد بررسی در این تحقیق عبارتند از: سود صفر، سود دورهی گذشته و سود پیشبینی شدهی مدیریت. بررسی پیشینهی تحقیق نشان میدهد که اکثر محققان برای آزمون فرضیهها، از آزمون توزیع استفاده کرده و پاسخ مثبتی به سؤال مذکور دادهاند؛ اما تعدادی از مطالعات اخیر، توانایی آزمون توزیع را برای کشف مدیریت سود به چالش کشیدهاند. به همین دلیل، فرضیههای این تحقیق با استفاده از دو روش جداگانهی آزمون توزیع و بررسی اقلام تعهدی اختیاری شرکتها آزمون شده است. نتایج حاصل از بررسی نمونهای متشکل از 955 سال-شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1381 تا 1389 نشان میدهد که 1) مدیران برای دستیابی به سنجهی سود صفر (اجتناب از گزارش زیان) اقدام به مدیریت سود کردهاند،2) برای دستیابی به سنجهی سود دورهی گذشته (اجتناب از گزارش کاهش سود) مدیریت سود انجام ندادهاند، و 3) برای دستیابی به سنجهی سود پیشبینی شده توسط خود، مدیریت سود انجام نداده ولی سعی کردهاند از طریق مدیریت سود، خطای منفی سود پیشبینی شدهی خود را به حداقل برسانند. همچنین این تحقیق شواهدی فراهم میآورد که نشان میدهد آزمون توزیع به خوبی قادر به کشف مدیریت سود است.
- Abstract
- The purpose of this study is to answer the question whether managers proceed in Earnings Management to meeting or beating earning benchmarks. The benchmarks used in this investigation are including Zero Earning, Past Year Earning and Management’s Forecasts of Earning. The background of the study reveals that most of the researchers have made a positive response to the above mentioned question by the use of Distributional Test for testing hypotheses. However a number of recent researches have disputed the competence of Distributional Test in the Earnings Management discovery. Therefore, the hypotheses of this study have been tested using two methods including Distributional Test and Discretionary Accruals of companies. Results obtained for a sample made of 955 firm-years accepted in Tehran Stock Exchange from 2002 to 2010 demonstrated that managers have proceeded in Earnings Management in order to meeting or beating Zero Earnings benchmark (Loss avoidance), but not to attain Past Year Earning benchmark. And finally, they have not performed Earnings Management to attain Their Forecasts of Earning, but they have tried to minimize the negative error of their forecasted earnings by the use of Earnings Management. Furthermore, this study provides evidences that confirm the qualification of Distributional Test in the Earnings Management discovery.