عنوان پایان‌نامه

ارائه چارچوبی برای تدوین نقشه راه محصولات نرم افزاری (مطالعه موردی: شرکت همکاران سیستم)



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه چارچوبی برای تدوین نقشه راه محصولات نرم افزاری (مطالعه موردی: شرکت همکاران سیستم)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61642
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    بابک سهرابی یورتچی

    امروزه پیچیدگی و سرعت تغییر فن آوری در حال افزایش بوده و رقابت، از جمله در صنعت نرم افزار، در حال جهانی شدن می باشد. موفقیت در بازار محصولات نرم افزاری، علاوه بر توسعه راه حل های تازه و تبدیل آ نها به نرم افزار، مستلزم پاسخگویی سریع به تغییرات فن آوری و عرضه محصولات مناسب در زمان مناسب است. بر این اساس، امروزه توسعه محصولات نرم افزاری مستلزم تکمیل و بهبود قابلیت های محصول و فن آوری های مرتبط با آن به طور همزمان است. با این وجود، عدم تأثیرگذاری راهبردهای سازمانی بر مدیریت محصول، و عدم تبیین دقیق رابطه بین فرآیندهای کسب و کار و فرآیند توسعه نرم افزار، سبب شده تا سازمان ها در مواجهه با تغییرات محیطی به صورت واکنشی عمل کنند. تدوین نقشه راه برای محصولات نرم افزاری راهی برای هماهنگ ساختن جنبه های فن آورانه و جنبه های مربوط به کسب و کار است که منجر به ارایه یک محصول نرم افزاری در زمان مناسب به بازار مناسب می شود. تدوین نقشه راه محصول زمینه ای است که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش نخست با تشریح مفاهیم مربوطه و بررسی مدل ها و چارچوب هایی که تا کنون برای تدوین نقشه راه پیشنهاد شده، چارچوبی بهینه شامل فاز های اصلی، و گام های موجود در هر فاز برای تدوین نقشه راه محصولات نرم افزاری ارائه شده، و پس از سنجش اعتبار آن توسط خبرگان حوزه مدیریت محصولات نرم افزاری، کاربرد آن در توسعه محصولات شرکت همکاران سیستم، یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده نرم افزار در ایران، سنجیده است. بر اساس نتایج، محصولات نرم افزاری که در فرآیند توسعه شان به فعالیت های ذکر شده در چارچوب پیشنهادی پرداخته اند، در روند توسعه مطابقت بیشتری با اهداف و استراتژی ها نشان داده اند.
    Abstract
    Abstract Today, the complexity and the rate of change in technologies are rising and competition is starting to become global in software industry, as well as other areas. Success in the market of software products requires immediate response to the technology advancements and launch of the appropriate product at the appropriate time. Therefore, nowadays development of software products entails the completion and advancement in the capabilities of the product, and relating technologies, simultaneously. Despite this fact, organizational strategies are not able to influence product management and a transparent relation between business processes and product development process is not defined. This has resulted in a situation where organizations act reactively to the environmental fluctuations. Software product roadmapping is a mean to balance technological aspects and business-related aspects, so a suitable product would be launched to the right market at the right time. Product Roadmapping is a field which is not examined as it deserves. In this research, first the related concepts are discussed, existing models and frameworks for product roadmapping are introduced, and then an optimal framework is presented with essential phases and steps. The validity of the framework is then verified by the experts, and application of this framework has been surveyed in SystemGroup, a leading software company in Iran. According to the results, whenever the development process of a product was adapted to the framework, it showed better alignment with predefined strategies and goals.