عنوان پایاننامه
ترسیم نقشه استراتزی با استفاده از خانه استراتزی فازی (مورد مطالعه: شرکت شاتل)
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54873
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مژگان صالحی
- استاد راهنما
- حسین صفری
- چکیده
- سازمان های امروز برای حرکت در مسیر رشد و تعالی، بی¬نیاز از برنامه¬ریزی استراتژیک و ارزیابی عملکرد خود نیستند. چارچوب کارت امتیازی متوازن با ساختاری سلسله¬مراتبی و چندلایه و علی- معلولی می تواند مسیر رشد سازمان را روشن و گام¬های پیشرفت را هموار سازد که علاوه بر پایش اهداف مالی، سایر عوامل تاثیرگذار و پیش¬برنده را هم در نظر گرفته و کنترل می¬¬کند. نقشه کارت امتیازی متوازن ، در حقیقت مدل علی روشنی است که اثر بعد رشد و یادگیری سازمان بر فرایندهای داخلی، مشتری و نهایتا وجه مالی سازمان را در بر می¬گیرد.نقشه استراتژی با در نظر گرفتن ارتباط میان اهداف سازمان، مسیر ایجاد ارزش در سازمان را مشخص می¬کند. برای بهبود و گسترش کاربرد مدل کلاسیک کارت امتیازی متوازن در سال¬های اخیر، روش¬های متنوعی مورد استفاده قرار گرفته است که به ترکیب آن با مدل های کمی و کیفی پرداخته¬اند. در این پژوهش، پس از مطالعه ادبیات کارت امتیازی متوازن و بررسی راه حل های ارائه شده جهت بهبود کاربرد آن در توسعه نقشه استراتژی و اهداف استراتژیک ، مدلی پیشنهاد گردید تا ضمن استخراج اهداف استراتژیک با استفاده از تحلیل قوت ها، فرصت ها، تهدیدات و ضعف ها(SWOT ) و مفهوم خانه استراتژی(HOS)نقشه استراتژی ترسیم و روابط بین اهداف استراتژیک با استفاده از روش Fuzzy DEMATEL تعیین شوند و سپس این اهداف استراتژیک با روش Fuzzy TOPSIS اولویت¬بندی می¬شوند. به همین منظور شرکت شاتل که شرکتی خدماتی در حوزه ی ارائه ی سرویس های اینترنتی است، انتخاب و با همکاری مدیران عالی سازمان، مدل پیشنهادی در آن اجرایی گردید
- Abstract
- Abstract: Today's organizations to move in the direction of growth and excellence are in need of strategic planning and performance evaluation. The balanced scorecard framework with its multilayer hierarchicasl stracture and cause and offect relationships, can effect the growth of organization and monitor its financial goals in addition to other driving and leading factors. The BSC map is in essence a complex casual model. The learning and growth perspective has an impact upon internal business processes which in turn influence the financial perspective through the customer perspective. To improve and expand the classical model of BSC, several methods have been proposed which are combined qualitative and quantitative tools in recent years. In this research, after reviewing related literature, a model is proposed to extract strategic objectives from SWOT analysis and house of strategy (HOS) concept and depict strategy map and relationships among strategic objectives through DEMATEL and prioritize the objectives by TOPSIS method. The proposed model is applied in Shatel Company which is an providing internet service, in cooperation with the top managers of the company