عنوان پایاننامه
بررسی آرای اختلافی علامه طبا طبایی و ملاصدرا در بحث خدا شناسی
- رشته تحصیلی
- فلسفه و حکمت اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2077ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60100
- تاریخ دفاع
- ۱۷ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سیدمحمد قادری
- استاد راهنما
- قاسمعلی کوچنانی
- چکیده
- یکی ازبخشهای مهم فلسفه اسلامی بخش الهیات بالمعنی الاخص است.که در واقع مهمترین مسائلی که فیلسوفان بدان می پردازند درخودش جای داده است.مسائلی از قبیل اثبات واجب تعالی وصفات وافعال او که هر کدام آنها از پیچیدگی و از اهمیت زیادی در فلسفه اسلامی بر خوردار می باشند.صدرالمتالهین شیرازی در بین فلاسفه اسلامی در تاسیس قواعد عقلی وتطبیق معارف اسلامی بر مقاصد دینی شهرت بسیاری دارد و علامه طباطبایی یکی از فیلسوفان معاصر است که در فلسفه اسلامی وبالاخص در اغلب مسایل الهات بالمعنی الاخص دیدگاههای خاص و قابل توجهی دارد.این پایان نامه تحت عنوان تحلیل مقایسه ای تفاوت دیدگاههای صدرالمتالهین وعلامه طباطبایی در الهیات بالمعنی الاخص می باشد که سعی شده است با روش مقایسه ای به بر رسی تفاوت دیدگاههای آنها پرداخته شود.وچون علامه در مبانی فلسفی تحت تاثیر صدرالمتالهین ودر روش متاثر از ابن سینا می باشد بنابراین مقایسه ی آراء آنها می تواند افقهای جدید ونکات بدیعی برای محقق حوزه مسائل فلسفی در پی داشته باشد. در فصل دوم که پیر امون برهان صدیقین است گفته شده که صدر المتألهین شیرازی برای اثبات وجود خدا سعی نمود تقریری بی عیب و نقص از برهان صدیقین ارائه دهد لذا برهان خویش را مبتنی بر مقدماتی نمود بعد از صدرا تقریر ایشان مورد رد یا پذیرش فیلسوفان بعدی قرار گرفت تا آن که علامه طباطبایی با ارائه تقریری نو و ابتکاری از برهان صدیقین مقدمات بدیهی برای آن تدارک دید که نشان دهد اثبات وجود خدا امری بدیهی و تنبیهی است نه برهانی و نظری. در فصل سوم که دربار? علم تفصیلی واجب به ماسوا قبل از ایجاد می باشد بیان شده که این بحث از معضلات علم حق تعالی است صدرالمتألهین برای حل مسأله از طریق قاعده « بسیطه الحقیقه کلُّ الاشیاء و لیس بشیءٍ منها» استفاده نمود. این قاعده ترکیبی از نفی و اثبات است قسمت اول آن اثباتی و قسمت دوم قاعده سلبی است. ما شرح مفصلی از این قاعده بیان نمودهایم ولی علامه طباطبایی ضمن قبول این قاعده به عنوان قاعدهای تام و درست از طریق دیگری سعی نمود مسأله را حل کند و آن از طریق «اطلاق ذاتی» است. که البته روش علامه با مقدمات و مؤونههای کمتری همراه است. فصل بعدی و مسألهی مورد بحث آن، قضای الهی است که یکی از مراتب علم حق تعالی است که همان علم کلی بعد از مرتبهی ذات حق میباشد. و صدرالمتألهین این مرت
- Abstract
- One of the most important part of Islamic philosphy is Elahiatbelamoni alakhas. In fact, it is the most significant part that philospher in which involved. The issues such as verifying the existance of God and features and acts in relation to God are of high significance and severity in Islamic - philosphy.Sadrolmotahlin shirazi is a famous Islamic philosphy in establishing Islamic sciences and reason-based rules over religion-based goals and Allameh Tababaei is one of the contemporary philospher which has avery valuable viewpoints in Islamic philosphy especialy on issues about Elahiat belmanialakhas.This thesis under the title of the comparative analysis of viewpoints ofSadrol motahlin and Allameh tababaei in Elahiat bel rnani alakhas is taken into account by comparison and contrast.As Allameh in philosphical basics is effected by Sadrol motahlin and in method by Ibn Sina,therefore,the comparison of their thought can result in producing new viewpoints and modem points for a researcher in the field of philosphy especialy. Chapter two deals with the reasons of Sadighin(two true-based reaons) so he put his reaon on some introduction and after Sadra,his stament is rejected or accepted by the other philosphers and then Allameh Tababaei indicated it by some introduction points and Sadighin reaons(two true-based reaons) that the affirming the existance of God is a essential and clear-cut subject not a reaso or theory-based one. Chapter three cons ems with the knowledge of necessary elaborate over detached materials and this issue is one of the obstacles of the science in relation to God and Sadrol motahlin intends to settle this difficulty by the principle of expansion ofthe reality of all the subjects in which no phenomena exists apart from it and this rule consists of negation a nd confirming,the first part of it is aconfirmin one and second is deter tenet.we expound on this issue and the rule but Allameh tababaei presents another accurate, sheer rule and tries to settle the problem and it is performed through innate nomination although the method of Allameh tababaei has a little with the basic and fundamental issuesm 1 Next chapter and its issue deals with the God'destiny which is a rank of knowledge of God i.e.the knowledge which comprises another level of the nature of God.Sadrol motahlin considers this method in the field of the act of God but Allameh Tababaei views the destiny as innate and act-based one. The final subject and last chapter is the theology of God in which Sadrol motahlin Like Mashor ,regards the theology of God essential innate attributes,although Allameh ababaei conders it the act attribute not innate attribute,since in fact the real ity of the meaning of theology of God is not mre than the sovereignity attribute.furthee.in Holy book of Qoran and tradition.while the theology og God revealed, that attribute viewed as the act feature not theinnate attribute of God. Keywords:Elahiat beL mani alaakhas-Sadroimotahlin-Allameh Tababaei, Sadighin reasons (two true-based reaons)-theology in realtion to God-the destiny of God.