بررسی ریسک و ارتباطات قیمتی بین بورس کالا و بازار سنتی مطالعه موردی محصولات ذرت دانه ای وجو دامی
- دانشجو
- مینا محمودی
- استاد راهنما
- امیرحسین چیذری
- رشته تحصیلی
- اقتصاد کشاورزی - مدیریت و تولید کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 4905;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53588
- تاریخ دفاع
- ۲۵ تیر ۱۳۹۱
- چکیده
- روابط قیمتی بین دو بازار به تمایل تعیین قیمت در یک بازار با استفاده از اطلاعاتی اشاره دارد که با یک تاخیر زمانی به بازار متناظر انتقال می یابند. بازرگانان معمولا علاقمند به تعیین بازاری هستند که اطلاعات جدید را سریعتر از سایر بازارها کشف می کند. تحلیل های ارتباط قیمت همچنین تلاش می کنند تا بازار غالب یا رهبر را شناسایی کنند. به دلیل وجود بعضی نارسایی ها در بازار سنتی، بورس کالای ایران با اهداف عمده ای از جمله مدیریت ریسک قیمت و نیز کشف قیمت ایجاد شده است. بررسی رابطه نوسانات قیمت محصولات ذرت دانهای و جو دامی در بورس و بازار سنتی، با توجه به حجم عمده مبادلات آنها در بورس و با توجه به اینکه از اقلام اصلی خوراک دام و طیور نیز می باشند، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. داشتن بینشی درباره نحوه این ارتباط قیمت، اطلاعات مفیدی در رابطه با کارایی بازار و نیز پیش بینی قیمت به دست می دهد. در این پژوهش برای بررسی ارتباط قیمت از الگوی VECM استفاده شده است. همچنین از آنجا که برای اجرای کارای مدیریت ریسک بازار، ارزیابی درجه ریسک وارد بر محصولات کشاورزی حائز اهمیت می باشد، محاسبه ریسک قیمتی با شاخص های مختلف و نیز الگوهای اقتصادسنجی ARIMA و GARCH صورت گرفته تا میزان موفقیت بورس کالا در کاهش ریسک قیمتی این دو محصول سنجیده شود. بدین منظور داده¬¬های قیمتی سازمان پشتیبانی امور دام و نیز بورس کالای کشاورزی از سال 1386 تا 1389 بکار گرفته شده اند. نتایج نشان داد که ریسک قیمتی این محصولات در بورس کالا بیشتر از بازار سنتی می باشد، بنابراین دامنه تغییرات قیمت تعیین شده در بورس برای رسیدن به هدف کاهش ریسک قیمت مناسب نبوده است. با این وجود نوسان بالای قیمت در بورس کالا، بورس را به مکانی مناسب برای جذب سوداگران تبدیل کرده است. همچنین قیمت در بورس کالا به طور معنی داری بر قیمت در بازار سنتی اثر مثبت دارد و رهبریت بازار را بورس کالای کشاورزی به عهده دارد. قیمت این محصولات در بازار سنتی با یک وقفه 5/1 ماهه نسبت به هر شوک در قیمت های بورس کالا تعدیل می گردد.
- Abstract
- Price relationship between two markets implies price determination in a market using the information transfers from the other market with a gap. Businessmen usually like to determine the market which detects new information sooner than the others. Price relationship analysis also tries to recognize the major or leader market. Because of some insufficiencies in traditional market, Iran Mercantile Exchange has been established with some major objectives such as price risk management and price detection. The study of price relationships between exchange and traditional market about two products of maize and barely is important according to their large volume of transaction in exchange market. Having knowledge about the mechanism of this relationship provides useful information about market efficiency and price prediction. In this study Vector Error Correction Model has used to investigate price relationship. Also because of the need of price risk measurement for efficient risk management of the markets, this study has calculated the price risk using different indexes and econometric models of ARIMA and GARCH to evaluate the exchange market success in price risk reduction. For this purpose, price data of Livestock Affairs Logistics Company and Iran Merchandise Exchange has been used in the years 2007 to 2011. Results show that the price risk of these products in the exchange market is more than traditional market, thus the price change range identified by the mercantile exchange is not appropriate to gain the aim of price risk reduction. On the other hand, high price volatility in exchange market makes it an absorbing place for speculators. Also, the prices of traditional market are related to the prices of exchange market and the price leadership is undertaken by the exchange market. The prices of these products in traditional market will be adjusted to any shocks in the prices of exchange market with a 1.5 month gap.