عنوان پایان‌نامه

شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در توسعه صادرات قطعات پلاستیکی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در توسعه صادرات قطعات پلاستیکی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50925
    تاریخ دفاع
    ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    منوچهر انصاری

    کشورهایی که در رسیدن به سطوح بالای توسعه اقتصادی موفق گشته اند اغلب، کشورهایی بوده اند که برای توسعه صادرات صنعتی خود از چند دهه قبل برنامه ریزی نموده و سرمایه گذاری های لازم را در صنایع صادراتی گسترش داده اند. ایران بعنوان یک کشور در حال توسعه نمی تواند با تکیه بر اقتصاد تک محصولی و آسیب پذیر نفت در اقتصاد و تجارت جهانی نقش مهمی را ایفا نماید. از سوی دیگر، صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیا کرده و بنگاه های تولیدی را قادر می سازد از محدودیت های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات بازارهای جهانی را هدف قرار داده و از صرفه های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید بیشتر بهره برداری کند. یکی از مهمترین زمینه های توسعه صادرات در هر صنعت، شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات آن صنعت می باشد. صنعت پلاستیک و قطعات پلاستیکی بعنوان یکی از صنایع مادر و مهم، مورد مطالعه این تحقیق قرار گرفته و با روش ریاضی تحلیل سلسله مراتبی (AHP) عوامل مهم و موثر در توسعه صادرات این صنعت شناسایی و رتبه بندی شده اند. این تحقیق از نظر اهداف، کاربردی و از نظر روش ماهیت از نوع توصیفی ـ پیمایشی و از نظر جمع آوری داده ها جزء تحقیقات میدانی می باشد. نمونه آماری مشتمل بر 260 نفر از نخبگان و کارشناسان این صنعت می باشند. پس از مطالعات نظری (مقالات و منابع دیگر) و میدانی (مصاحبه با خبرگان صنعتی و دانشگاهی)، تعداد ده عامل اصلی موثر بر توسعه صادرات (6 عامل داخلی و 4 عامل خارجی) شناسایی و در ادامه شاخص های مربوط به هر یک از این ده عامل نیز استخراج گردید. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، به وزن دهی و رتبه بندی استراتژی ها و شاخص های مربوط به هر یک پرداخته شد. نتایج استخراجی تحقیق حاکی از اولویت بندی زیر در ارتباط با میزان تاثیرگذاری عوامل داخلی بر توسعه صادرات می باشد : 1- عامل تعهد سازمان به صادرات با ضریب 285/0، 2- عامل بازاریابی صادراتی با ضریب 226/0، 3-عامل شایستگی و ویژگی های ملموس شرکت با ضریب 166/0، 4-عامل توانایی ها و ادراکات مدیریت با ضریب 104/0، 5-عامل مزیت ها و ویژگی های فنی تولیدات با ضریب 104/0 و 6- عامل شایستگی و ویژگی های ناملموس شرکت با ضریب 095/0. همچنین رتبه بندی عوامل خارجی نیز بدین ترتیب می باشد :1- عامل محیط بازار اولویت اول با ضریب 369
    Abstract
    Countries that have succeeded in achieving high levels of economic development, have for several decades prior to the scheduled for export. One of the most important planning of export development in the industry is identify the factors affecting the development of export industry . This study is about plastics industries as one of important industry. Hierarchical analysis and mathematical methods (AHP) and the important factors affecting the export industry are identified and ranked. The objectives of this research, and application of the descriptive survey method of data collection is part of field research. Sample are consisted of 260 scholars and experts from the industry . The theoretical studies (articles and other resources) and field (interviews with industry experts and academics) Ten major factor affecting export development (6 domestic and 4 foreign agent) was detected and the parameters associated with each of these ten factors were extracted. Then, using the hierarchical analysis (AHP), the weighting and ranking strategies and indicators related to each was paid. Extractive research results suggest the following priorities in relation to the effectiveness of internal factors on the development of exports is 1 - Managing the Organization's commitment to export ratio of 0.285 2- The export market by a factor of 0.226 3 - Fit and features tangible operating company by a factor of 0.166 4 The perception management capabilities and a factor of 0.104, 5 - Managing the technical advantages and features production by a factor of 0.104 6 The merits and features the company's intangible factor of 0.095 It also ranked as the external factors are: 1 - First priority market for operating environments by a factor of 0.369 2 - Second priority to the role of a factor of 0.321 3 - Third priority to the rules and regulations by a factor of 0.177 4 - The fourth priority is standard operating factor of 0.114 The T Student- test the