عنوان پایان‌نامه

تاثیر ویژگی های شخصیتی بر مشکلات سلامتی دانشجویان دانشگاه تهران با نقش میانجی مکانیسم های دفاعی و استرس ادراک شده



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر ویژگی های شخصیتی بر مشکلات سلامتی دانشجویان دانشگاه تهران با نقش میانجی مکانیسم های دفاعی و استرس ادراک شده" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002549;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77156;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002549;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77156
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    منیژه فیروزی

    زمینه و هدف: امروزه برخلاف قرن‌های پیش، دیگر تنها مدل زیستی برای توجیه علت ایجاد بیماری‌ها کافی دانسته نمی‌شود. نظریه‌های روانشناختی تلاش می‌کنند با تمرکز بر عوامل روانشناختی، پیدایش اختلالات روانی- فیزیولوژیایی را تبیین کنند. پژوهش حاضر با هدف تأثیر ویژگی‌های شخصیتی بر مشکلات سلامتی دانشجویان دانشگاه تهران با نقش میانجی مکانیزم‎های دفاعی و استرس ادراک‌شده صورت گرفت. مواد و روش‌ها: این پژوهش مقطعی است و به روش همبستگی صورت گرفته است. جامعه آن را دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل می‌دهند. تعداد 400 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودارزیابی مشکلات سلامتی، فرم کوتاه پرسشنامه شخصیت نئو، پرسشنامه سبک‌های دفاعی (DSQ-40) و مقیاس استرس ادراک‌شده بود. داده‎ها از طریق نرم‌افزارهای SPSS-23 و LISREL8/8 و با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و روش‌های آماری مناسب تحلیل شد. یافته‌ها: مدل مفروض پژوهش با داده‌ها برازش مناسبی داشت (0/057=RMSEA، 2/2?2/df =). چهار بعد روان رنجورخویی، برونگرایی، توافق پذیری و وظیفه‌شناسی بصورت مستقیم یا با نقش میانجی مکانیزم‎های دفاعی رشدنیافته و استرس ادراک‌شده بر مشکلات سلامتی تأثیر معناداری داشتند (0/46=R2)؛ اما بعد شخصیتی تجربه پذیری تأثیر معناداری بر مشکلات سلامتی نداشت. میانگین نمره مشکلات سلامتی در دانشجویان بالاتر از دانشجویان پسر (0/001?P) و در دانشجویان مطلقه یا بیوه نسبت به دانشجویان مجرد و متأهل بیشتر بود (0/05=?P). استرس ادراک‌شده در بین دانشجویان غیرشاغل بالاتر از دانشجویان شاغل بود (0/001?P). بین سن و مشکلات سلامتی رابطه معناداری مشاهده نشد. بحث و نتیجه‌گیری: ویژگی‌های شخصیتی به صورت مستقیم یا به واسطه مکانیزم‌های دفاعی رشدنیافته و استرس ادراک‌شده بر مشکلات سلامتی دانشجویان تأثیرگذارند؛ بنابراین توجه به این ویژگی‌های پایه‌ای در پیشگیری و درمان مشکلات سلامتی حائز اهمیت است.
    Abstract
    Objectives: According to recent literatures, biological approach is not the only approach in identifying and scrutinizing causes of mental disorders. Psychological theories tend to clarify psychiatric disorders by highlighting various psychological factors. Current study was designed and conducted with the aim of assessing role of personality on health problems of students at University of Tehran with mediator role of defense mechanisms and perceived stress. Materials and Methods: This study is cross-sectional and it was conducted via correlational method. Statistical sample of this study was consisted of students of University of Tehran. Four hundred students were chosen via convenient sampling method. Tools of study consisted of Health Problem Self-assessment Questionnaire, Personality Inventory NEO (short form), Defensive Style Questionnaire (DSQ - 40) and Perceived Stress Scale. Subsequently, obtained data were analyzed via SPSS, LISREL, structural equations method and suitable statistical methods. Results: Hypothesized model of current study maintained fitness with data (RMSEA=0/057, x2/df= 2/2). Four dimensions of neuroticism, extraversion, aggreableness and conscientiousness directly and indirectly with mediaed role of defence mechansims and perceived stress maintained positive impact on health problems of our sample (R2=0/46). Although, openness to experience dimension didn’t have meaningful impact on health problems. Female students demonstrated more health problems than male students (P?0/001). Furthermore, divorced and widows demonstrated more health problems comparing to other groups (P? 0/05). Percieved stress of unemployed students were higher than employed students (P? 0/001). With respect to age and health problems, no significant difference was noticed. Conclusion: Personality traits tend to influence students’ health problem directly, or with mediated role of defense mechanisms and perceived stress. Hence, screening and notifying these basic traits are vital in order to prevent and cure health problems. Keywords: Defense mechanisms, Health problem, Perceived stress, Personality characteristics