عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر قیمت نسبی حامل های انرژی بر بهره وری مصرف انرژی



    دانشجو در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر قیمت نسبی حامل های انرژی بر بهره وری مصرف انرژی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    اقتصاد انرژی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1755;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75423;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1755;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75423
    تاریخ دفاع
    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    قهرمان عبدلی

    هدف این پایان نامه بررسی تاثیر قیمت های نسبی حامل انرژی بر بهره وری انرژی در ایران بود. برای این منظور از اطلاعات دوره زمانی 1392-1360 و مدل خودرگرسیون برداری استفاده شد. در طی سال های گذشته عدم کارآیی فنی و اقتصادی مصرف انرژی و هدر رفتن قریب به یک سوم از کل انرژی ضرورت مدیریت مصرف انرژی و بالا بردن بازده و بهر ه وری انرژی را بیش از پیش آشکار می سازد. در این میان یگانه راه برو ن رفت کشورهای توسعه نیافته از تنگناهای فوق الذکر، همانا برنامه ریزی همه جانبه به منظور ارتقای بهره وری در کلیه فعالیت های تولیدی، صنعتی و خدماتی با اتکا به سیاست های اقتصادی از جمله تغییر در قیمت حامل های انرژی می باشد و لذا افزایش بهره وری انرژی و تغییر ساختار مصرف انرژی در جهت تقویت بخش-های مولد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نتایج بدست آمده نشان دهنده این بود که تاثیر سیاست های قیمتی بر افزایش در بهره وری مصرف انرژی بیشترین تاثیر را در بخش حمل و نقل داشته و کمترین تاثیر را در بخش کشاورزی داشته است. همچنین نتایج بدست آمده از تجزیه واریانس بیانگر این بود که واردات کالاهای سرمایه، واردات کالاهای واسطه ای و قیمت انرژی به ترتیب بیشترین سهم را در توضیح دهندگی واریانس بهره وری انرژی در بخش های صنعت، حمل و نقل و کشاورزی داشته اند.
    Abstract
    This thesis aimed at investigating the effects of relative price of energy carriers on the energy efficiency in Iran. To this end, we used data related to a period from 1981 to 2013 and vector auto-regression model. During recent years, technical and economic inefficiency in energy consumption and wasting nearly 1/3 of total energy reveals the necessity of energy management and increasing energy efficiency. In this regard the only way for underdeveloped countries to get rid of the abovementioned bottlenecks is multilaterally planning for improving efficiency of all production, industrial and service operations relying on economic policies including modification of energy carriers price. Therefore, improved efficiency of energy and changing energy use structure for reinforcing generating section is quite considerably significant. Results indicated that price policies affects energy use efficiency improvement mostly in transportation and the lowest effects has been on the agriculture field. Results obtained from variance analysis implied that importing capital goods, intermediate goods and energy price have been highly contributed in expressiveness of energy efficiency variance within industrial, transportation and agricultural sections, respectively. Keywords: efficiency, energy use, price policies, vector auto-regression model VAR