عنوان پایاننامه
ارتباط بین عدالت و حمایت سازی ادراک شده با رفتار شهروندی در معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش
- رشته تحصیلی
- مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1319;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79505;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1319;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79505
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- پگاه سلطانی مقدم
- استاد راهنما
- مهرزاد حمیدی
- چکیده
- هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی و حمایت های سازمانی ادراک شده با رفتارهای شهروندی سازمانی در معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بود. جامعه آماری تحقیق متشکل از کلیه کارکنان شاغل در سازمان بودند به تعداد 80 نفر بوده که به دلیل محدود بودن جامعه، نمونه آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده و به شکل میدانی انجام شده است. ابزار اندازه گیری در این تحقیق شامل سه پرسشنامه استاندارد رفتارهای شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران(1998) عدالت سازمانی نورمن و نیهوف در سال 1993 پرسش نامه حمایت سازمانی اداراک شده آیزنبر گر و همکاران 2001 بود .که پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 93%، 75% و 84% بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی ،آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شد. سطح معنی داری آزمون فرضیه ها ?= 05 در نظر گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین عدالت سازمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و از بین ابعاد عدالت سازمانی، عدالت توزیعی و عدالت تعاملی با رفتارهای شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی دار داشتند ، ولی رابطه معنی داری بین عدالت رویه ای با رفتارهای شهروندی سازمانی مشاهده نشد. یافته ها همچنین نشان داد که بین حمایت های سازمانی ادراک شده با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد . با توجه به نتایج تحقیق به مسئولین در معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می شود تا تدابیری اتخاذ شود که ادراک کارکنان از عدالت سازمانی و حمایت های سازمانی بیش از پیش افزایش یابد تا شاهد بروز رفتارشهروندی سازمانی مطلوب تری از سوی کارکنان باشیم.
- Abstract
- The study purpose is to investigate the relation between the organizational justice and the perceived organizational support with the behavior of organizational behavior in deputy minister of physical education and health education. the statistics population of study includes the entire staff of organization who were 40 individuals, due to limitation of population, the statistics sample equals to the population. The study was descriptive-correlation and it has been done by field model. The measurement tools in the study include three questionnaires which are Padsekaf & et al organizational citizenship behaviors standard (1998), Norman and Nihof organizational justice in 1993 , Aizenburgur & et al (2001) the perceived organizational support questionnaire. Their survey has obtained with the use of Cronbach alpha method as 93%, 75% and 84%. To analyze the data, inferential and descriptive statistics, kolmogoroff sminroff test, Pearson coefficient and simple and multiple regression. The significance level of hypothesis test has been considered ?= 0.5 . the study results showed that there is a significant and positive relation between the organizational justice with organizational citizenship behaviors. Among organizational justice dimensions, the distribution justice and interactive justice with the organizational justice behaviors have significance and positive relation. But it has not been observed a positive and significance relation between the procedure justice and organizational citizenship behaviors. The findings also showed that there is a positive and significant relation between the perceived organizational support and organizational citizenship behavior. With respect to the study findings, we propose to the representatives in deputy minister of physical education and health education to take some actions to increase the perceptions of organizational justice and organizational support staff more than before to see more desirable behaviors of organizational citizenship. Key words : Citizenship behavior, organizational justice, organizational support, deputy of physical education.