عنوان پایان‌نامه

راهکارهای حقوقی حمایت از مصرف کنندگان خدمات بانکی در حقوق ایران و فرانسه



    دانشجو در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "راهکارهای حقوقی حمایت از مصرف کنندگان خدمات بانکی در حقوق ایران و فرانسه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1348;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80450;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1348;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80450
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    امین جعفری

    لزوم حمایت از حقوق مصرف کننده خدمات بانکی و اقتضائات خاص حوزه بانکی ، نظام حقوقی کشور ها را به وضع قوانین متناسب با این حوزه واداشته است. این امر در حقوق فرانسه در مجموعه مقررات مصرف کننده این کشور منتهی گردیده است. اطلاع رسانی به مصرف کننده ، محدود کردن مسئولیت مشتری ، انتقال بار اثبات دعوا به عرضه کننده خدمات بانکی، مسئولیت عرضه کننده خدمات بانکی در قبال تخلفات قراردادی، حق مصرف کننده در انصراف از قرارداد از الزاماتی هستند که قواعد عمومی قرارداد ها را در قرارداد های مصرف کننده تخصیص زده و شکل خاصی به آن بخشیده است. بنابراین مصرف کننده خدمات بانکی به حمایت نیاز دارد و این حمایت می تواند در قالب وضع قواعد خاص حمایتی یا دخالت سازمان های عمومی و خصوصی حمایت از حقوق مصرف کننده باشد. در حقوق ایران با توجه به نوپا بودن حقوق حمایت از مصرف کننده، هنوز واکنش مناسبی از سوی نظام حقوقی در پاسخ به اقتضائات این حوزه صورت نگرفته است. بنابراین بررسی جایگاه و امکان اعمال هر یک از موارد فوق در حقوق ایران قدم موثری در تحقق نظم حقوقی شایسته این حوزه خواهد بود. در این پژوهش با مطالعه تطبیقی حقوق فرانسه به بررسی کاستی ها و سازوکار های مربوطه خواهیم پرداخت.
    Abstract
    One consequence of the 2008 economical and financial crisis is the constant and continuous temptations to recover the shaken confidence of the consumer towards the professionals of the financial services sector. While consumer protection is a common theme in French law, and a recent one in Iran law, such research is lacking in specific banking services in comparative law. Indeed, “the protection of consumer banking services” through a comparative perspective between the French and Iran Laws allow us to better understand the characteristics of banking services. Therefore, a series of questions flush: What are the frameworks of the protections granted to these consumers? How do their governments, legislators, judges, and civil society defend their individual and collective interests? What are the legal consequences of such protection that sometimes proves to be unreasonable? This research seeks to try to answer all these questions, through three parties. The first and the second, analyses the protection granted to individual and collective consumers interests in banking services sector. The third focuses on technical protection and settlement of disputes.Keywords: Protection, consumer, banking services, French Law, Iran Law, banks.