مقایسه سبک های دلبستگی و راهبردهای مقابله ای در نوجوانان بدسرپرست و بی سرپرست
- رشته تحصیلی
- روانشناسی بالینِی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77898;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1242;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77898;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1242
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- فاطمه طالبی بزمین آبادی
- استاد راهنما
- رضا پورحسین
- چکیده
- مقدمه: فرد درهرمرحله از دوره ی زندگی بارویدادها و بحران هایی روبروست که اگر فرد درهر مرحله به نحو موثر با بحران های موجود مقابله نکند درتمام مراحل بعدی بازتاب شکست به صورت ناسازگاری نمایان می شود. این پژوهش باهدف مقایسه ی سبک های دلبستگی و راهبردهای مقابله ای در نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست انجام شده است. روش: دراین پژوهش که از نوع علّی مقایسه ای و غیرتجربی است 200 نفر از نوجوانان 11 تا 18 ساله ی بی سرپرست و بدسرپرست مناطق آسیب خیز شهر تهران با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و با استفاده از دوابزار در این پژوهش از مقیاس دلبستگی بزرگسالان و پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس به تحلیل نتایج پرداخته شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها در پژوهش حاضر نشان داد که بین دو گروه بی سرپرست و بدسرپرست در سبک های دلبستگی تفاوت معنی دار مشاهده نشد. همچنین از بین راهبردهای مقابله ای مسئله مدار و راهبردهای مقابله ای هیجان مدار تفاوت معنی دار وجود داردو به نظر می رسد نوجوانان گروه بی سرپرست در مقایسه با گروه بدسرپرست از راهبردهای مقابله ای مسئله مدار و راهبردهای مقابله ای هیجان مدار بیشتر استفاده می کنند. نتیجه گیری: در مطالعه حاضر بدست آمد میانگین نمرات روش های مقابله مسئله مدار و روش های هیجان مدار هردو در بین نوجوانان بی سرپرست به صورت معنی دار بیشتراز نوجوانان بدسرپرست است.
- Abstract
- Introduction: In every single period of life, the individual person faces some events and crisis that if he or she does not deal with them effectively in each period, failure reflections will be demonstrated in form of incompatibility. The present research aims a comparison between attachment styles and coping strategies in case of unsupervised and ill-supervised teenagers. Method: In this research which is a casual- comparative one, 200 unsupervised and ill-supervised teenagers between 11 to 18 years old were selected from poor and risky areas of Tehran through available sampling method and the results were analyzed through two measures: Adults attachment and coping strategies questionnaire of Lazarus. Findings: The results of data analyzing in present research showed that there is no significant difference observable in attachment styles between the two groups of unsupervised and ill-supervised teenagers. Also, there is a significant difference between problem-oriented coping style and emotion-focused coping style and it seems that unsupervised teenagers use more problem-oriented coping style and emotion-focused coping style in comparison to ill-supervised group. Conclusion: This study concludes that the average number of both problem-oriented and emotion-focused coping styles is significantly higher among unsupervised teenagers compared to ill-supervised teenagers