عنوان پایان‌نامه

بررسی الگوی رسوب گذاری و فرسایش در بندر گناوه بادرنظرگرفتن جنبه های زیست محیطی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی الگوی رسوب گذاری و فرسایش در بندر گناوه بادرنظرگرفتن جنبه های زیست محیطی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1616;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81345;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1616;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81345
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    میلاد اخوان
    استاد راهنما
    ناصر حاجی زاده ذاکر

    بندر گناوه در بخش شمال غربی خلیج فارس ودر سواحل شمالی خلیج فارس واقع شده است. در این تحقیق بر اساس مدلسازی عددی با نرم افزار مایک الگوی هیدرودینامیک موج و جریان و دینامیک رسوب در اطراف بندر گناوه بررسی شده است. بر اساس این تحقیق حدود 6% امواج سالیانه به دهانه بندر گناوه نفوذ می کنند و دارای ارتفاع موج بین 30 تا 70 سانتی متر هستند و می توانند شرایط ناآرام بخش ورودی بندر و انتقال رسوبات به داخل حوضچه و ایحاد مشکلات ناوبری را به همراه داشته باشد. بر اساس نتایج این تحقیق الگوی جریانات کرانه ای در سواحل بندر گناوه دارای راستای موازی ساحل و شمال غریی- جنوب شرقی هستند و بیشینه مقدار سرعت جریان حدود 0.5 متر بر ثانیه می باشد و میانگین سرعت جریان حدود 15 سانتی متر بر ثانیه که دارای راستای غالب شمال غربی می باشند. میزان نرخ انتقال رسوبات سالیانه در راستای شمال غربی حدود 20 تا 30 هزار متر مکعب می باشد و این نرخ در سمت جنوب شرقی بین 10 تا 20 هزار مترمکعب می باشد. میزان نرخ انتقال رسوب در دهانه بندر نیز حدود 10 هزار متر معکب در سال برآورد شده است که با توجه به شرایط کم عمقی در داخل دهانه بندر و مسیر کانال منتهی به حوضچه بندر می توان گف این مقدار نیز محقق شده است. برای رسیدن به عمق 2 متر در تراز CD که برای شناورهای صیادی مناسب می باشد، حدود 600 هزار متر مکعب لایروبی لازم است. جهت لایروبی این مقدار رسوب در حوضچه بندر نیاز به مکان مناسب جهت تخلیه مواد لایروبی می باشد.
    Abstract
    Ganaveh Port is located on the northern coast of Persian Gulf. In this study, based on numerical modeling using by Mike software waves and currents hydrodynamic and sediment transport dynamics around the Ganaveh port been investigated. We propagated offshore wave to nearshore using SW module of mike, then by Flow Model FM module simulate wave current inducted and longshore sediment transport along coasts. predominant wave direction in this area is northwest to southeast. About 6% of waves comes to Ganaveh port mouth that its height is about 30-70cm and move the sediment to the basin. The results of this study show coastal current patterns in a direction parallel to the coast and comes from north coast to Southeast and a maximum flow rate is about 0.5 meters per second.in according of current direction along this coasts, predominant sediment transport is from north coast to south coast and rate of sediment transport from northwest is about 20000 to 30000 m3/yr. rate of sediment transport from southeast is about 10000 to 20000 m3/yr. annually rate of sediment deposition at Ganaveh port mouth is about 10000m3/yr. Ganaveh port need 2meter depth for navigation and About 600 thousand cubic meters of dredging is required that Select a location is necessary for the discharge of dredged material. Keyword: Coastal Engineering, Sediment transport, Numerical Modeling, Dredging.