عنوان پایاننامه
مقایسه مهارتهای عمومی برنامه ریزی در بین دانشجویان دوره کارشناسی رشته مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه تهران با سایر دانشجویان پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2575;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79628;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2575;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79628
- تاریخ دفاع
- ۲۳ آذر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مریم مشاک
- استاد راهنما
- محمد رضا کرامتی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه مهارتهای عمومی برنامه ریزی دانشجویان پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران انجام شده است. روش پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری دادهها از نوع توصیفی، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان دانشکدههای پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران به تعداد 12535 و تعداد 384 نفر با استفاده از نمونه گیری طبقهای متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مهارتهای برنامه ریزی دانشجویان بود که دارای 5 مؤلفه و 37 گویه میباشد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و خبرگان این رشته مورد تأیید قرار گرفت، پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0.86 تعیین شد. از روشهای آماری یومن-ویتنی و کروسکال و آلیس دو جملهای برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد و از نرم افزار SPSS برای تحلیل دادهها بهره گیری شد. بر این اساس نتایج نشان داد که میزان مهارتهای عمومی برنامه ریزی و مؤلفههای آن در دانشجویان سال آخر رشته مدیریت و برنامه ریزی بالاتر از سطح متوسط قرار داشت. با توجه ب میانگین و نتایج حاصل از آزمون دو جملهای مشاهده میشود که میزان مؤلفههای مهارتهای برنامه ریزی دانشجویان کلیه رشتهها هنوز برای رسیدن به سطح خیلی مطلوب فاصله دارد. واژگان کلیدی: مهارتهای زندگی، مهارت برنامه ریزی، دانشجویان، دانشگاه.
- Abstract
- Abstract This research has been done to compare the general planning skills of students of social and behavioral science colleges at University of Tehran. The research method is applied according to the purpose and descriptive surveying according to the way of collecting data the statistical community of this research includes 12523 students of the social and behavioral science colleges at University of Tehran and 384 people were selected as the sample by using the proportional classification method. The research instrument is the researcher-made questionnaire of the students planning skills which involves 5 components and 37 phrases. The validity of the questionnaire was verified by expert professors of the field. The reliability of this questionnaire was appointed 0.86 by Cronbach's alpha. Descriptive statistic methods has been used for appointing the percentage, average, standard deviation and for analyzing the data to decide the normality of the distribution general planning skills components, non-parametric statistical methods has been used. So Man-Whitney and Kruskal-Wallis tests were used to analyze the data by SPSS. The results show that the amounts of general planning skills and its components is higher than the average in the last year students of the administration and planning education and the amount of the general planning skills of the students of other majors is lower than the desirable level. Keywords: Life skills, Planning skill, Student, University.