عنوان پایاننامه
بررسی فرسودگی شغلی در بین اعضای هیات علمی و ارتباط آن با بهزیستی روانی با توجه به متغیرهای جنسیت و سابقه شغلی :مطالعه موردی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78080;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78080;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2540;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2540
- تاریخ دفاع
- ۱۲ دی ۱۳۹۵
- دانشجو
- سارا دلیری نژادشیخانی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی با بهزیستی روانشناختی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران است. جامعه آماری این پژوهش تمام اساتید شش پردیس علوم، انسانی، فنی، منابع طبیعی و کشاورزی، هنرهای زیبا، علوم اجتماعی ورفتای می باشند. تعداد 107 نفراز اعضای هیأت علمی با روش نمونه در دسترس انتخاب شد. برای جمع آوری داده های مربوط به فرسودگی شغلی از پرسشنامه مسلش( 1985) و برای جمع آوری داده های مربوط به بهزیستی روانشناختی از پرسشنامه ریف(1980) استفاده شده است. پایایی آنها از روش آلفای کرونباخ به دست آمده است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. یافته های تحقیق نشان داد که رابطه منفی معناداری بین فرسودگی شغلی و بهزیستی روانشناختی اعضای هیأت علمی وجود دارد. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین فرسودگی شغلی و زیر مؤلفه های بهزیستی روانی رابطه معنی دار و منفی قرار دارد ازبین مؤلفه های فرسودگی شغلی، مسخ شخصیت و خستگی هیجانی رابطه معنی دار و منفی با شش مؤلفه بهزیستی روانی( ارتباط مثبت با دیگران- شادی و خوش بینی- رشدوبالندگی فردی- معنویت- خودپیروی و رضایت از زندگی) برقرار بوده و همه این 6 مؤلفه با کفایت شخصی رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین متغیر جنسیت و سابقه شغلی با فرسودگی و بهزیستی روانی اعضای هیأت علمی هیچ گونه رابطه معنی داری وجود ندارد. کلید واژه ها: فرسودگی شغلی، بهزیستی روانشناختی، اعضای هیأت علمی.
- Abstract
- Abstract: This research's aim is Study job bournout among of faculty members and its relationship with well-being at university of Tehran The study population consisted of all professors,in six College; college of science,colleg of humanities ,college of engineering, college of Agriculture & Natural resources Campus, colleg of finearts, college of Social and Behavioral Sciences . 107 person from faculty members were selected as sample available. To collect data related to job burnout, Maslach burnout inventory and to collect data related to psychological well-being, Reef questionnaire was used. Reliability of Cronbach's alpha is obtained. The results showed that significant negative relationship between burnout and psychological well-being of faculty members there. The results showed that significant negative relationship between burnout and psychological well-being of faculty members there. Pearson correlation analysis results showed that the relationship between burnout and mental well-being of the following components is significant and negative. destroyed the components of burnout and emotional exhaustion and depersonalization have a significant and negative with six components Positive relationships with others- Joy and optimism- Development of individual- Spirituality- Autonomy- Life satisfaction Was established and all the six components with personal accomplishment has significant positive relationship. Multivariate analysis showed that between gender and job experience with burnout and well-being of faculty members, there is no significant relationship. Keywords: Job burnout, psychological well-being, faculty members