بررسی وضعیت تبلیغات تجاری ویژه کودکان درسیمای جمهوری اسلامی ایران باهدف ارائه راهکارهای مدیریتی مقابله بااثرات نامطلوب احتمالی آنها
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79398;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79398
- تاریخ دفاع
- ۱۲ دی ۱۳۹۵
- دانشجو
- شمسی سلمانی زاده
- چکیده
- امروزه تبلیغات تجاری بخش لاینفکی از زندگی انسان ها و رشد و بالندگی شرکت ها شده است. یکی از زمینه های اجرای تبلیغات تجاری که اخیراً مورد توجه بسیاری از سازندگان تبلیغات قرار گرفته است، تمرکز بر تبلیغات تجاری معطوف به رده ی سنی کودک در تلویزیون می باشد. این تبلیغات، با به کارگیری عناصر موردتوجه کودکان و استفاده از پردازش های کودکانه در ساخت، سعی می کند تا کودک را به خرید کالای تبلیغ شده ترغیب نماید. کودک، به دلیل ضعف های ادراکی و اعتمادی که به تلویزیون دارد، نه تنها ترغیب به خرید می شود بلکه به صورت ناخودآگاه از آن تأثیر می پذیرد. تأثیراتی که آسیب هایی گاهاً جبران ناپذیر و ماندگار در ذهن و رفتار کودک بر جای می گذارد. در همین راستا، پژوهش حاضر با بررسی وضعیت تبلیغات تجاری ویژه کودک در سیمای جمهوری اسلامی ایران به بیان ضرورت نمایش و میزان نظارت این سازمان بر سازوکارهای تولید و پخش تبلیغات می پردازد و از این رهگذر، راهکارهایی جهت بهبود کمیت و کیفیت نظارت ها به منظور مقابله با اثرات نامطلوب احتمالی تبلیغات تجاری تلویزیونی بر کودکان پیشنهاد می دهد. در این پژوهش، از تکنیک دلفی و ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. جامعه ی آماری پژوهش متشکل از خبرگان حوزه های ارتباطات، تبلیغات، کودک و رسانه است. پرسشنامه ی پژوهش شامل 43 سوال مبتنی بر طیف پنج گزینه ای لیکرت طراحی شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که نظارت های کنونی سیمای ج.ا.ا بر تبلیغات تجاری ویژه ی کودک، مطابق با دستوالعمل های موجود نبوده و نظامنامه ی جامعی نیز در این خصوص وجود ندارد. صاحبنظران، با بیان برخی کاستی های موجود در نظام حقوقی و سیستم نظارت بر تبلیغات در سیمای ج.ا.ا به ارائه ی راهکارهایی پرداخته اند که در فصل های چهار و پنج این پژوهش، به تفصیل در مورد آنها بحث و بررسی شده است.
- Abstract
- Nowadays, the commercial advertising is an inseparable part of the human life and growth and development of companies. One of the commercial ads areas that recently has attracted the attention of many advertisers, is focusing on TV advertising which is concentrating on children. Using attractive elements for children and childlike processes in production, the advertisement tries to encourage children to buy promoted products. Because of conceptual weaknesses in children and their blind trust to TV, not only they will be encouraged to buy, but also unconsciously are affected by those promotions. The effects that sometimes would be irreparable and cause permanent damages for children's mind and behavior. The present research, by studying the status of commercial advertising for children in IRIB, represents the necessity of showing ads and the level of IRIB monitoring on ads producing and broadcasting mechanisms and thereby, suggests solutions for improving the quantity and quality of the monitoring on ads in order to deal with the probable effects of television commercial advertisements on children. In this research, Delphi technique adopted as research methodology and research tools were interview and questionnaire. The population was made up experts in the fields of communications, advertising, children and media. The questionnaire consisted of 43 questions based on the five-item Likert’s scale. The results indicate that current oversight of IRIB on commercial advertising to children isn’t in accordance with existing instructions and there is no comprehensive code in this regard. Experts, by addressing some shortcomings in the legal and monitoring system for advertising in IRIB broadcasting, offered solutions that are presented in chapter four and chapter five of this study in detail. Keywords: advertising, advertising to children, children, IRIB.