بررسی تطبیقی نقاشی های دهه ۱۹۸۰ م با دو دهه اخیر اقلیم کردستان عراق، مورد پژوهشی: برگزیده آثار شش نقاش از شهرهای اربیل وسلیمانیه
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11236;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74777;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11236;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74777
- تاریخ دفاع
- ۱۳ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مریوان جبار امین
- استاد راهنما
- مینا صدری
- چکیده
- با نگاهی گذرا به تاریخ نقاشی معاصر اقلیم کردستان، بنا بر مشخصات متمایزی می¬توان آن را به دو دوره نقاشی قبل از انقلاب مردمی و بعد از آن معرفی کرد. و به طور تقریبی می¬توان گفت که سال¬های¬ 1990.م (1369.ش) یعنی همان سال¬های انقلاب مردمی کردستان، حد فاصل این دو دوره از یک دیگر است. اما سال¬های 1980.م (1359.ش) در تاریخ اقلیم کردستان بنا بر اتفاقات سیاسی و اجتماع مهمی، و همچنین ظلم و ستم¬های که در حق مردم کردستان از جانب رژیم بعثی صدام حسین در این دهه صورت گرفته است، از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با بررسی تطبیقی نقاشیهای اقلیم کردستان عراق، در دهه 1980.م (1359.ش) با دو دهه اخیر، با تاکید بر گزیدهای از آثار نقاشیهای شش هنرمند از شهرهای اربیل و سلیمانیه، و با استفاده از روش تطبیقی و تحلیلی و توصیفی به مطالعه و مقایسه دادهها و بررسی و تحقیق در این زمینه پرداخته است. از آنجایی که در این زمینه تاکنون پژوهشی صورت نگرفته است، همچنین به عنوان منبعی در زمینه پژوهش هنر در میان معدود منابع هنری اقلیم کردستان و شناسایی و بیان ویژگیهای نقاشی در سال¬های 1980.م (1359.ش) و وضعیت امروز نقاشی اقلیم کردستان، یکی از نیازهای مهم و بنیادی اقلیم کردستان به چنین پژوهش¬هایی ضروری است. بر اساس بررسی و تحلیل انجامشده، به پاسخیابی سؤالات پژوهش و به اثبات رسیدن فرضیات دست می¬یابیم و نتیجه می¬گیریم که اهمیت ویژه به مضمون و محتوای اثر، موضوع و ژانرهای قومی و ملی؛ از ویژگی¬های بارز نقاشیهای هنرمندان اقلیم کردستان در سال¬های 1980.م (1359.ش) است. و همچنین گرایش¬های واقع¬نمایانه و فیگوراتیو در آثار بیشتر دیده می¬شود. و در مورد نقاشی¬های دو دهه اخیر نیز می¬بینیم که مهمترین گرایشهای نقاشی در دو دهه اخیر بیشتر انتزاعی، ابستراکت و غیر واقعنمایانه است و نقاشان به خصوص نسل امروزی، بیشتر در آثارشان بر جنبه¬های زیباییشناختی و ساختار اثر تاکید دارند
- Abstract
- With a glance on the history of contemporary painting of Kurdistan region, it can be looked upon as two painting periods, before and after the democratic revolution. 1990s as period of democratic revolution of Kurdistan region can be referred to as the devision point of the two periods. However, 1980s in the history of Kurdistan is of crucial importance due to significant political and social changes along with the cruelty and oppression that Sadam Hussain's Baas Regime committed to Kurdish people. The present research is aimed to comparatively study the paintings of Iraqi Kurdistan Region in 1980s with those of the two resent decades, focusing on the works of six artists from Erbil and Suleymaniah, implementing a comparative, analytical, and descriptive method. Since there has been no studies of the kind now, and as a source among the very few available ones on Kurdistan art works as well as the recognitionand expression of the features of paintings in 1980s and those of the present years, there is a strong need for doing such researches in Kurdistan region. This study is an attempt to come up with answers for the research questions and to prove the hypothesis which finally reveals that the subject-matter and content also tribal and ethnical genres had been of distinctive characteristics of Kurdistan region paintings in 1980s, besides the realistic and figurative attitudes are easy to be noticed in most the art works. Concerning the paintings in the two recent decades; the attitudes are mostly abstract and unrealistic and the painters especially the young generation tend to highlight the aesthetic and structural aspects of their works