عنوان پایاننامه
بررسی موضوعات ،رویکرد و روش میرزا آقا خان کرمانی ، علی شریعتی و محمد تقی جعفری در پرداخت موضوع تمدن
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-تاریخ و تمدن ملل اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2448ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78018;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2448ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78018
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- زهرا احمدی
- استاد راهنما
- احمد بادکوبه هزاوه
- چکیده
- در زمان حاضر، مطالعات ناظر به تمدن، در شرق به خصوص جهان اسلام و ایران، رشد داشتهاست. این تحقیق کوشیده است با بررسی آثار چند نمونه از افرادی که در مورد تمدن کار کردهاند، بخشی از رویکردها و روشهای استفاده شده در مطالعات تمدنی در ایران معاصر را با روش توصیفی و تحلیلی عرضه بدارد. از دوره ی قاجار، میرزا آقاخان کرمانی به دلیل جدیت بیشتر او در این موضوع و همچنین پرداختن به موضوعات متنوع تمدنی انتخاب و مورد بررسی قرارگرفت. روش کرمانی در طرح و تبیین اندیشههای تمدنیاش روش تطبیقی و استقرایی است. مهمترین مباحث تمدنی او را میتوان به دو دسته ی مباحث نظری_فلسفی و مباحث تاریخی تقسیم کرد که البته در مباحث تاریخی بیش از همه به تمدن ایران پرداخته است. رویکرد او را با توجه به دو بعد فلسفی و تاریخی اندیشههای تمدنیاش، میتوان با عنوان رویکرد «فلسفی-تاریخی» مطرح کرد. از دوره ی بعد، دوره ی پهلوی، علی شریعتی به دلیل توجه جدی به موضوعات تمدنی انتخاب و بررسی شد. مهمترین موضوعات تمدنی او را میتوان به چهار دسته تقسیم کرد. مباحث نظری، مباحث تاریخی به خصوص تاریخ تمدن غرب و تاریخ تمدن اسلامی مباحث جامعه شناختی و مباحث ناظر به تمدنسازی. شریعتی نیز در تحلیل اندیشههای تمدنی خود از روشهای تطبیقی و مقایسهای استفاده میکند. به طور کلی با توجه به کلیت اندیشههای تمدنی شریعتی، میتوان رویکرد او را رویکرد «جامعه شناختی-تاریخی» نامید. از دوره ی پهلوی_جمهوری اسلامی نیز علامه محمد تقی جعفری، انتخاب شد. مهمترین موضوعات تمدنی ایشان را نیز میتوان به دو دسته تقسیم کرد. مباحث نظری-فلسفی، مباحث دینی و الهیاتی. بهطور کلی مهمترین روش ایشان در تحلیل مباحث تمدنی، متاثر از روشهای منطقی در فلسفه و روشهای کلامی و روایی بوده است. با توجه به تحلیل کلی این مباحث، میتوان رویکرد علامه جعفری را به تمدن رویکرد «فلسفی_دینی» معرفی کرد.
- Abstract
- At the present time, studies about civilization, in east, especially in Islamic world and Iran have developed. This research has tried to exhibit some of the approaches applied in civilization studies in modern Iran with descriptive and analytic way by investigating some of the works of people working on civilization. From Qajar period, Mirza Aqakhan Kermani has been chosen for seriousness in this topic and also his engagement in various civilization topics. Kermani's method in modeling his civilization thoughts is to compare and contrast. His most important civilization debate can be parted into two theoretical_philosophical and historical debate. Of course in his historical debate, he has most proceeded Iran civilization. Paying attention to two dimentions of philosophy and history in his civilization thoughts, his approach can be discussed as “phylosiphical_historical approach”. In the next period, Pahlavi, Ali Shariati has been chosen for his serious attention to civilization topics. His most important issues can be devided into four parts; theoretical issues, historical issues_especially the history of west civilization and the history of Islamic civilization_,sociology issues, and issues related to civilization making. So does Shariati has used the approach to compare and contrast in analyzing civilization thoughts. Generally, paying attention to the totality of Shariati's civilization thoughts, his approach can be called?the approach of sociology_history?. From the period of Pahlavi the Islamic revolution, Allameh Mohammad taqi Jafari has been chosen. His most important issues of civilization is devided into two parts. The issues of theory_philosophy and the issues of religion_theology. On the whole, his most important method in analyzing the issues of civilization, is impressed by logical methods in philosophy and methods. Paying attention to the analysis of this issue, Jafari's method can be introduced as?the method of philosophy _theology.