عنوان پایاننامه
تاثیر استراتژی مدیریتی بر چسبندگی هزینه ها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی-مدیریت مالی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78790;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78790;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002619;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002619
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- محسن رفیعی
- استاد راهنما
- محمد ندیری
- چکیده
- شناخت رفتار هزینه در واکنش به تغییرات سطح تولید و فروش برای مدیریت شرکتها از اهمیت زیادی برخوردار است. تحقیقات اخیر که بر روی رفتار هزینهها صورت گرفته است، نشان میدهد هزینهها به نسبت تغییرات فروش، تغییر نمیکنند. هزینهها به نسبت افزایش فروش افزایش پیدا میکنند ولی به نسبت کاهش در میزان فروش کاهش نمییابند این رفتار نامتقارن هزینهها، اصطلاحاً چسبندگی هزینهها نامیده میشود. یکی از عواملی که می¬تواند روی این مسئله تأثیرگذار باشد استراتژ-ی¬های مدیریتی شرکت است. در این پژوهش استراتژی مدیریتی از طریق نحوه انتخاب استراتژی¬های سرمایه در گردش شرکت سنجیده شده است. مدیران میتوانند با انتخاب استراتژیهای مختلف میزان نقدینگی شرکت را تحت تأثیر قرار دهند. معیار تفاوت این استراتژیها ریسک و بازده است. استراتژیهای سرمایه در گردش به دودسته استراتژیهای محافظهکارانه و جسورانه تقسیم می¬شوند. هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین استراتژی¬های سرمایه در گردش اتخاذشده از سوی مدیریت شرکت و چسبندگی هزینه¬ها در 197 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1393 است و هزینههای عملیاتی و مالی بهعنوان نمونه مورد واکاوی قرارگرفته است. برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون چند¬متغیره و داده¬های ترکیبی استفاده¬شده است که این داده¬ها با استفاده از نرمافزار 9 eviews آزمون شده است. نتایج پژوهش چسبندگی هزینههای عملیاتی و مالی شرکتها را تأیید میکند و نشان میدهد که هرچقدر سیاست اتخاذشده از سوی مدیر شرکت برای مدیریت سرمایه در گردش محافظهکارانهتر باشد میزان چسبندگی هزینههای عملیاتی و مالی شرکت افزایش مییابد.
- Abstract
- Identifying the Behavior of costs in response to changes of production and sales for the company's management is very important.Recent research has been done on cost behavior shows that costs do not chang e in porportion to sal es change. Costs will increase in proportion to the increase in sales but it do not decrease in proportion to decrease in sales, this disproportionate behavior costs, so - called stickiness costs. One of the factors that can influence on this issue, is compa ny management strategies . In this study, management strategies through the way of selection of company’s working capital is measured. Managers can affect the company's liquidity by choosing different strategies . Difference measure of these strategies is ris k and return. Working capital strategies divided into aggressive and conservaive strategies . The aim of this study is to investigate the relationship between working capital strategies taken by the company's management and stickiness costs in 197 member co mpanies in Tehran Stock Exchange during the years 1388 to 1393 and operational and financial costs have been analyzed as an example. To test the hypotheses, a multivariate regression model and mixed data was used and these data was tested using eview9 soft ware. Results of the research confirms company's stickiness operating and financial costs. And shows that whatever policy taken by the company manager to manage working capital be more conservative,the company's operational and financial costs stickiness increased.