عنوان پایان‌نامه

تیپولوژی بدن رسانه ای و تحلیل کردارهای بدنی کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تیپولوژی بدن رسانه ای و تحلیل کردارهای بدنی کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4940 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78991;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4940 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78991
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    اعظم راودراد

    هدف از انجام این پژوهش در وهله اول شناخت انواع تیپ¬های بدنی کاربران ایرانی در اینستاگرام و در گام بعدی تحلیل کردارهای تن یافته آنها در این شبکه اجتماعی است. هدفی که تلاش شد از رهگذر پاسخ گویی به چهار پرسش محقق شود؛ این سؤالات عبارت اند از: 1- الگوهای غالب باز نمود بدن رسانه ای در عکس های شخصی کاربران ایرانی اینستاگرام چیست؟ 2- کاربران ایرانی اینستاگرام از چه استراتژی ها و تکنیک هایی و با چه اهدافی برای باز نمود بدن استفاده می کنند؟ 3- چه زمینه هایی منجر به تداوم و استمرار کردارهای رسانه ای مرتبط با باز نمود بدن در اینستاگرام می شود؟ 4- آنچه به عنوان ویژگی های بدن رسانه ای در اینستاگرام شناخته می شود، امری است شخصی و منطبق بر تمایلات کاربر یا متأثر از ویژگی های میدان؟ به منظور دست یابی به جواب هایی مستدل برای پرسش های مطرح شده، از مفاهیم موجود در رویکرد نمایشی گافمن، نظریه مبادله اجتماعی هومنز، دیدگاه هومنز گیدنز در باب عامل صلاحیت دار و در نهایت سه مفهوم کلیدی بوردیو: سرمایه، عادت واره و میدان بهره جستم. روش انجام این پژوهش مردم نگاری مجازی و الگوی ارائه توسط سادبک ارائه است؛ الگویی که به طور هم زمان از سه تکنیک مصاحبه، مشاهده مشارکتی و خوانش محتوای مجازی برای گرداوری داده های استفاده می کند. بر همین اساس، ضمن حضور طولانی مدت در اینستاگرام، اشتراک گذاری عکس و فعالیت در این شبکه با 26 کاربر مصاحبه نیمه ساخت عمیق یافته انجام شد؛ و محتوای تولیدی آنها در قالب عکس و متن مورد تحلیل قرار گرفت. در قسمت تحلیل داده ها، علاوه بر توصیف غنی که شالوده اصلی مردم نگاری مجازی است دو روش تحلیل تفسیر و تحلیل تماتیک نیز به کار گرفته شد. ماحصل عملیاتی سازی آنچه گفته شد، نشان از وجود سه تیپ بدنی اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی در این شبکه داشت؛ تیپ هایی که هر یک به زیرمجموعه هایی کوچک تر تقسیم می شوند. افزون بر این، شناسایی چهار تم: بدن رسانه ای امکانی برای دیده شدن، بدن رسانه ای امکانی برای کسب سرمایه،بدن رسانه ای امکانی برای خود-ابداعی و بدن رسانه ای امکانی برای ساختارشکنی را می توان ماحصل تحلیل داده‌ها داده های به دست آمده دانست.
    Abstract
    The purpose of this study was to identify a variety of body types among Iranian Instagram users and analyzed their mediated body practices which has been experience by them. Four main research questions guided the study as I sought to explore 1) What is the dominant pattern of body re-presentation among Iranian Instagram users? 2) What is the strategies, technics and purpose of Iranian Instagram users for re-presentation of body? 3) Which reason will lead to sustainability of mediated body practices on Instagram? 4) The characteristics of mediated body on Instagram is totally personal and based on user preference or influenced by the features of the field? In order to respond these questions I used combination of dramaturgical approach of Goffman, Social exchange theory of Homans, Theory of Giddnes about the role of actors in modernity and three concepts of field, physical capital and habitus that Bourdieu has been spoke about them. I used virtual ethnography and Sade-beck module as a method of the study. I was trying to collect data through deeply semi structured interviews with 26 users, participant observation and analysis of virtual content. Thick description, interpretive analysis and thematic analysis were used for analyzing data. Based on obtained data mediated body on Instagram divided to three main types: Social, perfomative and aesthetic body. In addition, four themes are identified: 1) Mediated body is the possibility to be seen, 2) Mediated body is the possibility to gain capital, 3) Mediated body is the possibility for Self-invention, 4) Mediated body is the possibility for destructuring. Key words: Instagram, Mediated body, Performance, Self re-presentation, Physical capital.