عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی و رقابت در بازار محصول بر دقت پیش بینی سود
- رشته تحصیلی
- حسابداری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81667;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81667
- تاریخ دفاع
- ۲۰ دی ۱۳۹۵
- دانشجو
- میثم فراهانی علوی
- استاد راهنما
- ساسان مهرانی
- چکیده
- هـدف اصلی این پژوهش ، بررسـی تاثیر حاکمیت شرکتی و رقابت در بازار محصول بر دقت پیشبینی سود است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شرکتهای بورسی در بازه زمانی 1388 تا 1393 است که با استفاده از روش حذف سیستماتیک، نمونه ای متشکل از 160 شرکت انتخاب گردید. به منظور اندازه گیری حاکمیت شرکتی از معیار های درصد سهامداران نهادی، اندازه هیئت مدیره و استق?ل ه?ئت مد?ره استفاده شده است. رقابت در بازار محصول از طریق شاخص هرف?ندال- ه?رشمن اندازه گیری می شود. همچنین از قدر مطلق خطای پیش بینی سود برای اندازه گیری دقت پیش بینی سود استفاده شده است. داده های تحقیق با استفاده از مدل رگرسیون چند متغیره و مدل اثرات تصادفی و از طریق نرم افزار Eviews تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق حاکی از آن است سازوکارهای حاکمیت شرکتی(اندازه هیئت مدیره، استقلال هیئت مدیره و درصد سهامداران نهادی) رابطه معناداری با دقت پیش بینی سود ندارد و رقابت در بازار محصول با دقت پیش بینی سود رابطه مثبت و معناداری دارد.
- Abstract
- The main purpose of this study is to investigate the effect of corporate governance and Product market competition on earnings forecast accuracy. The population consists of all firms in the Tehran Securities and Exchange from 2009 to 2014, using a systematic elimination method, a sample of 160 companies was selected. In orderto measure corporate governance, the criteria for the percentage of institutional shareholders, the size of the board of directors and the independence of the board have been used. Competition in the product market is measured by the Herfindahl-Hirschman index. Also, the absolute magnitude of the error of forecasting earnings is used to measure the accuracy of earnings forecast. The research data were analyzed using the multivariate regression model and the random effects model through Eviews software. The results of the research indicate that the corporate governance mechanisms (board size, independence of the board and the percentage of institutional shareholders) have no significant relationship with the accuracy of forecasting earnings and competition in the product market has a positive and significant relationship with the earnings forecast accuracy. Keywords: corporate governance, Product market competition, earnings forecast accuracy