عنوان پایاننامه
مبانی قانونی و فوائد جایگزینی بارنامه ی الکترونیکی در حمل و نقل دریایی در حقوق ایران
- رشته تحصیلی
- حقوق تجاری اقتصادی بین المللی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1295;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79553;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1295;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79553
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۵
- استاد راهنما
- بتول آهنی
- دانشجو
- مهدی خوش مهر
- چکیده
- یکی از آثار پیشرفت در علم و فناوری و انتقال تکنولوژی، تغییر جهت بنیادین در انعقاد عقود و معاملات می باشد. همگام با وسعت اقتصاد جهانی،معاملات تجارتی نیز به طور روزافزون به شکل الکترونیکی منعقد شدند. بارنامه نیز به عنوان مهمترین سند در نقل و انتقال دریایی،در حرکتی متقابل به نیازهای گذر زمان، از شکل قدیمی خود به شکل و ماهیت الکترونیکی کنونی اش تغییر شکل داد. هرچند در فرایند این تغییر شکل،مشکل سازگاری چالشهای الکترونیکی تجارت، با شکل قراردادهای سنتی یا قدیمی مطرح است.چالش مهم بارنامه های الکترونیکی دریایی، انعکاس همه¬ی کارکردهای شکل سنتی یا کاغذی آن در محیط الکترونیکی است که نائل شدن به این کارکردها یا شرایط یا به عبارت دیگر رفع این چالشها، نیاز به تثبیت زیربنای قانونی در محیط الکترونیکی دارد. در این پایان نامه تلاش خواهد شد موقعیت و نظام بارنامه ی الکترونیکی دریایی در مقررات و کنوانسیون های بین المللی، قانون تجارت الکترونیک ایران به عنوان منبع و مرجع داخلی بررسی و تبیین گردد. همچنین اشاره ای نیز به موقعیت آن در کشورهای کانادا و انگلستان - به این علت که از نظام حقوقی کامن لا تبعیت میکنند- خواهد شد.
- Abstract
- One of the developments effects for science and technology is to change basically the contracts and transactions. Along global economy development, the commercial transactions increasingly are contracting electronically. The bill of loading as the most important document in marine transportations ,also changed from its old form into current electronic essence along our arena needs. This change has discussed the consistency problem of commerce electronic challenges with traditional or old-fashioned contracts . the important challenge for marine bill of loading is the reflection of traditional or paper functions in the electronic environment, in order to meet these functions or conditions or solve these challenges, we need to stabilize the legal infrastructure in the electronic space. The thesis has tried to analysis the position and marine and electronic bill of loading system as the internal source and reference in the regulations and international conventions. Also it will refer to its position in Canada and England because they follow common law legal system.