تحلیل سبک های مدیریتی و وضعیت خدمات ارائه شده به سبزخانه داران در استان آذربایجان شرقی
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - مدیریت کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7270;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79617;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7270;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79617
- تاریخ دفاع
- ۲۸ آذر ۱۳۹۵
- دانشجو
- حسن خدائی استیار
- چکیده
- سبزخانه دار در نقش مدیر تولید، بدون آشنایی و پذیرش شیوههای نوین و بدون برخورداری از یک مدیریت منطقی نمیتواند با موفقیت به فعالیت اقتصادی بپردازد. در کشور به دلیل کمتوجهی به بحث مدیریت و نداشتن اطلاع از وضعیت خدمات موجود در سبزخانه ها، خروجی که سبزخانه ها باید داشته باشند خیلی کمتر از حد انتظار می باشد؛ و همین هم دلیلی برای سوددهی و بهرهوری پایین، در این بخش میباشد. این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی و باهدف بررسی سبکهای مدیریتی به کار گرفتهشده توسط مدیران سبزخانه ها و وضعیت خدمات تأثیرگذار بر بهبود سبزخانه ها و رضایت مندی از خدمات ارائهشده و میزان تمایل سبزخانه داران به توسعه سبزخانه ها در استان آذربایجان شرقی انجام گردیده است. ازنظر روش پژوهش، از نوع تحقیقات اکتشافی - علی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق را سبزخانه داران استان آذربایجان شرقی (268) تشکیل دادهاند که تعداد 105 نفر از مدیران سبزخانه ها بهعنوان نمونه، با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهای که اعتبار آن با پانل متخصصان و کارشناسان در زمینه موردپژوهش مورد تأیید قرار گرفت، جمعآوری شد. برای پایایی و تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزارspss و از آمارههایی چون میانگین، انحراف معیار، ضریب تغییرات، ضرایب همبستگی (اسپرمن و پیرسون) و رگرسیون استفاده شد. نتایج آمار توصیفی حاکی از آن است که تعداد 46 نفر از سبزخانه داران از مدیریت مشارکتی و تعداد 30 نفر از آنها از مدیریت علمی و تعداد 29 نفر از آنها نیز از مدیریت اقتضایی بهره میبرند. همچنین نتایج حاصل از رتبهبندی گویه های مربوط به خدمات تأثیرگذار بر بهبود وضعیت سبزخانه ها نشان داد که نیاز به استفاده از خدمات سیستمهای هوشمند و فنون نوین در سبزخانه ها دارای رتبه اول میباشد. همچنین نتایج رگرسیون لجستیک ترتیبی نشان داد که یک واحد تغییر در سطح رضایت مندی از خدمات باعث افزایش 79 درصدی، بیشترین تأثیر را بر میزان تمایل به توسعه سبزخانه داران را دارا میباشد. همچنین نتایج رگرسیون گامبهگام نیز حاکی از آن بود که سه متغیر درآمد، مساحت و نگرش نیاز به خدمات نهادهای در حدود 8/58 ?درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکند.
- Abstract
- Greenhouse owners in role of production manager, without the knowledge and adoption of new ways and without a reasonable management can not successfully engage in economic activities. In the country due attention to management and services discussion system output is much less than the input and this is the reason for the lower profitability and productivity. The main objective of this research was evaluated human resources management and status of the presented services in Greenhouses. This study used survey and in order to investigate used managemant style by greenhuose managers and effective services status in Greenhouse improvement and statisfaccion of the provided services and the tendency of greenhouse owners to develop greenhouses has been done in east Azerbaijan province. In terms of methodology, is a descriptive correlational research. The East Azerbaijan Province greenhouse owners (218) have formed the statistical socity sample one hundered and five Greenhouses managers were selected by using cochran formula and simple random sampling. Data were collected by questionnaire that reliability of it was confirmed by a panel of experts and field Green houses experts. Cronbach's alpha was used to determine the validity of questionair. To analyze the data, spss software have been used and statistics such as mean, standard deviation, coefficient of variation, correlation coefficients (pearson and spearman) and regression were used. descriptive statistics results show that forty six Greenhouse owners use porticipatory management and thirty of them use scientific management and twenty nine of them use contingency management also the resalt of the ranking dotormine to effective services to improve the greenhouses revealed that requires to method use intelligent systems and modern technigues as first rank. Also stepwise regression results showed, income, area and attitude need of the services explain about 58.8 variation of dependent variable. Keywords: Greenhouse, managerial style, service, East Azerbaijan