عنوان پایاننامه
رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - آموزش کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7140;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77515;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7140;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77515
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- رقیه مرزداررودبارکی
- استاد راهنما
- سیدیوسف حجازی
- چکیده
- چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران است. این مطالعه از نوع تحقیقات کاربردی-غیر آزمایشی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره کارشناسی سال چهارم پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تشکیل دادند که تعدادشان 328 نفر بود. بر اساس جدول مورگان، تعداد نمونه 175 نفر بدست آمد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) استفاده شده است. ابزار تحقیق از لحاظ روایی بر اساس نظر تعدادی از صاحب نظران در این زمینه تایید شد. برای پایایی پرسشنامه نیز از آزمون مقدماتی استفاده شد که آلفای کرونباخ محاسبه شده مبین اعتبار مناسب آن برای گردآوری داده ها بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS و از آماره های ضریب تغییرات، رگرسیون چندگانه، آزمون t مستقل و آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد. هم چنین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارند نتایج دیگر پژوهش نشان داد که دانشجویان دختر از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بیشتر از دانشجویان پسر استفاده می نمایند و دانشجویان قوی بیشتر از دانشجویان ضعیف و متوسط در یادگیری خود از این راهبردها استفاده می کنند. دانشجویان ضعیف و متوسط به یک میزان از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی استفاده می کنند. واژهای کلیدی: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان کشاورزی
- Abstract
- The main purpose of this study is the Investigating of self-regulated learning strategies with Bachelor student’s educational achievement of college of agriculture and natural resources, university of Tehran. This study is applied- non experimental research and accomplished as field work. Society of this study is 328 senior students in B.S section that sample number was shown 175 individual using Morgan table (1980) for this number of students. In this research we use questionnaire MSLQ for information collection. The validity of research tool confirmed by some experts. For reliability of study, primary test was used that Cronbach's alpha show data collection verification. For data statistical analysis, we use, SPSS software and coefficient of variation, multiple regression, independent t-test and one way variance analysis test (ANOVA). The results show a significant correlation between self-regulated learning and student’s educational achievement. Furthermore self-regulated learning able to predict educational achievement. Other results indicate that female students use more self-regulated learning strategies than male students and strong students use these strategies more than weak and medium students for learning. Weak and medium students use self-regulated learning strategies similarly. Keywords: self-regulated learning strategies-educational achievement-agricultural students.