عنوان پایاننامه
عملکردتکلیف نگارش استدلالی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی در دوره کارشناسی: نقش زمان برنامه ریزی و ظرفیت فراگیری خویش تنظیمی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2070;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79677;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2070;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79677
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- فاطمه فاریابی
- استاد راهنما
- علی اکبر خمیجانی فراهانی
- چکیده
- مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر متفاوت دو شرایط برنامه ریزی (شرایط برنامه ریزی پیش از تکلیف و شرایط بدون برنامه ریزی) در پیچیدگی واژگانی، صحت دستوری و سلاست تکلیف نگارش استدلالی دانشجویان کارشناسی و همچنین رابطه بین ظرفیت فراگیری خویش تنظیمی و نگارش آنان در خصوص پیچیدگی واژگانی، صحت دستوری و سلاست تکلیف نگارش تحت شرایط برنامه ربزی انجام شد. برای تحقیق این منظور، 44 نفر دانشجوی کارشناسی رشته ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت نمودند. با به کارگیری یک طرح 2×3 موازنه "درون گروهی"، شرکت کنندگان می بایست یک تکلیف نگارش استدلالی را در هر دو شرایط با برنامه ریزی پیش از تکلیف و بدون برنامه ریزی انجام بدهند. در شرایط برنامه ریزی پیش از تکلیف به شرکت کنندگان،؛ علااوه بر 17 دقیقه زمان برای انجام تکلیف نگارش10 دقیقه زمان برنامه ریزی پیش از تکلیف اختصاص داده شد، در حالی که در شرایط بدون برنامه ریزی هیچ زمان برنامه ربزی به شرکت کنندگان اختصاص داده نشد. سپس شرکت کنندگان پرسشنامه استراتژی های انگیزشی یادگیری را تکمیل کردند. نتایج آزمون تی وابسته هیچ تفاوت معناداری بین پیچیدگی واژگانی، صحت دستوری و سلاست تکلیف نگارش استدلالی دانشجویان در دو شرایط برنامه ریزی (برنامه ریزی پیش از تکلیف و بدون برنامه ریزی) نشان نداد. در رابطه با نگارش استدلالی و فراگیری خویش تنظیمی شرکت کنندگان، آزمون همبستگی پیرسون رابطه معنا داری بین فراگیری خویش تنظیمی و صحت دستوری پیچیدگی واژگانی وسلاست تکلیف نگارش استدلالی دانشجویان نشان داد. به علاوه تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که استراتژی های کنترل منابع و اجزای ارزش 56.9% صحت دستوری نگارش را پیش بینی کردند. همچنین نشان داده شد که استراتژی های کنترل منابع و اجزای ارزش و امید 56.5% پیچیدگی واژگانی تکلیف نگارش را پیش بینی کردند. نهایتا، اجزای احساسی امید و ارزش55.2% سلاست تکلیف نگارش را پیش بینی کردند. یافته های این تحقیق دلالت های آموزشی مهمی برای آموزش نگارش در انگلیسی به عنوان زبان خارجی، نگارش تکلیف محور، معلمان زبان انگلیسی و طراحان برنامه های درسی دارد.
- Abstract
- The current study set out to investigate the differential effects of two planning conditions (pre-task planning and no planning) on writing task performance of Iranian English as a foreign language (EFL) undergraduates in terms of multiple measures of complexity, accuracy, and fluency (CAF), coupled with the relationship between self-regulatory capacities and writing task performance, analyzing measures of CAF, under the planning conditions. To this end, 44 Iranian EFL undergraduates majoring in English literature at the University of Tehran participated in this study. Employing a 2*3 counterbalanced ‘within participants’ design, the participants were required to perform an argumentative writing task under both pre-task planning and no planning conditions. In the pre-task planning condition, in addition to 17 minutes for performing the task, the participants were provided with 10 minutes to plan prior to the task, whereas in the no planning condition, they were not provided with any time to plan. Afterwards, they completed the Motivated Strategies for Learning Questionnaire. The results of paired sample t-test failed to reveal any significant difference between writing task performance in terms of measures of CAF under pre-task planning and no planning conditions. As for writing and self-regulated learning, Pearson product moment correlation indicated a significant relationship between self-regulated learning and writing task performance in relation to CAF measures. In addition, writing scores were submitted to multiple regression to find how well the sub-scales of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire could predict CAF measures of Iranian EFL undergraduates’ writing task performance. The results of multiple regression showed that resource management strategies and value component predicted 56.9% of grammatical accuracy of writing task. It was also shown that resource management strategies, value, and expectancy components predicted 56.5% of lexical complexity of writing task. Lastly, affective, expectancy, and value components predicted 55.2% of the fluency of writing task. The findings of this study have important pedagogical implications for EFL writing pedagogy, task based writing, and English language teachers and syllabus designers. Key words: Planning conditions, pre-task planning and no planning, EFL Undergraduates, CAF measures, self-regulatory capacities, argumentative writing task.