عنوان پایاننامه
شناسایی عوامل موثر بر جذب مخاطبان به کتابخانه های آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتری مدار چهارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79101;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79101
- تاریخ دفاع
- ۲۹ دی ۱۳۹۵
- دانشجو
- مریم جوانمرد
- استاد راهنما
- علیرضا نوروزی
- چکیده
- هدف: هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر جذب مخاطبان به کتابخانههای آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتریمدار «چهار سی» است. روش پژوهش: ابزار گردآوی دادهها، پرسشنامهای بر اساس عناصر آمیخته بازاریابی «چهار سی» بود که به روش دلفی تأیید شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای سازمان مذکور است که در زمان انجام پژوهش 243 نفر بودند و با توجه به حجم کم جامعه آماری، نمونهگیری به صورت سرشماری انجام شد. در نهایت، 163 پرسشنامه معتبر جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و از شاخصهای آماری نظیر جدولهای توزیع فراوانی، شاخصهای مرکزی و پراکندگی نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار و میانه استفاده شده است. همچنین برای بررسی دادهها به دلیل نرمال نبودن دادههای جمعآوری شده از آزمونهای ناپارامتریک مناسب استفاده گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد عناصر آمیخته بازاریابی در جذب کاربران به کتابخانههای آستان قدس رضوی تأثیر دارد و مؤلفههای ارتباط، راحتی و هزینه به ترتیب، در جذب کاربران به کتابخانههای آستان قدس رضوی نقش دارد ولی مؤلفه ارزشهای مورد انتظارمشتری، در جذب کاربران نقش ندارد. همچنین نتایج نشان داد میزان تأثیر مؤلفهها در جذب مخاطب در بین کتابخانهها متفاوت بوده و به ترتیب در کتابخانه مرکزی، کتابخانههای برونشهری و کتابخانههای درونشهری بیشترین تأثیر را داشتهاند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که با کمک مؤلفههای عناصر آمیخته بازاریابی «چهار سی» میتوان به جذب کاربران در کتابخانههای آستان قدس رضوی کمک کرد. یافتهها همچنین بیانگر این است که برخلاف اظهارات مدیران و کتابداران که مؤلفه ارزشهای مورد انتظار مشتری را عامل مؤثر در جذب مخاطبان میدانستند، «ارتباط با مشتری» بیشترین نقش را در جذب مخاطبان به این کتابخانهها دارد؛ و موفقیت کتابخانههای مرکزی و برونشهری در جذب مخاطب به ترتیب، بیشتر از کتابخانههای درونشهری بوده است. کلیدواژهها: مدیران؛ کتابداران؛ کتابخانههای آستان قدس رضوی؛ بازاریابی؛ مشتریمداری؛ آمیخته بازاریابی چهار سی؛ مدل چهار سی
- Abstract
- Objective: This study aimed to identify factors influencing the increase in audience the Library of Astan Quds Razavi based, customer-focused marketing model "four C" has been done. Methodology: The research method is descriptive-survey, In order to collect data, questionnaire based on the elements of the marketing mix, "four C" which is designed to Delphi. The target population included all managers and librarians working in the libraries mentioned that at the time of the study were 243 patients , And given the small size of population, sampling was conducted. Finally, 163 valid questionnaires were collected. To analyze the data, descriptive and inferential statistics and indices such as frequency distribution, central and dispersion parameters such as frequency, mean, standard deviation and median was used. Also, to check the data because of non-normal data collected from appropriate non-parametric tests were used. Results: The results showed elements in the marketing mix to attract users to Astan Quds Razavi Libraries and components affects communication, convenience and cost, respectively, to attract users to the library of Astan Quds Razavi value customer role in attracting users, but the component has no effect. The results showed the effect of attracting client components among different libraries And by the Central Library, libraries in suburban and inner-city libraries have had the greatest impact on the audience. Conclusion: The results showed with elements of the marketing mix elements "Four C 'can help to attract users library of Astan Quds Razavi He also showed that, contrary to principals and librarians who values customer expectations component effective in attracting audiences knew, customer relationship the most important role in attracting audiences to these libraries. and libraries in central and suburban success in attracting audiences respectively, higher than the city's libraries. Keywords: Managers and librarians, li