عنوان پایاننامه
سیاست های دینی خشایارشا در بابل
- رشته تحصیلی
- تاریخ ایران باستان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75033;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4315
- تاریخ دفاع
- ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمدعلی پناهی
- استاد راهنما
- حسین بادامچی
- چکیده
- خشایارشا چهارمین شاهنشاه هخامنشی بود که بعد از پدرش داریوش بر تخت سلطنت نشست.وی در سال¬های آغازین سلطنت خود با دو شورش مواجه شد، یکی از آنها شورش مصر و دیگری شورش بابل.اشاره به خشایارشا به عنوان "تخریبکنندهی معابد بابلی"، در روایات مورخان یونانی از هرودوت به بعد فراوان است. در این روایات خشایارشا کسی است برنامه تخریب معابد را عملی میکند.مساله اصلی پژوهش حاضر این است که با استناد به اسناد به جای مانده از این دوران روشن شود که آیا شواهدی مبنی بر تخریب و یا هتک حرمت معابد بابلی توسط خشایارشا وجود دارد یا خیر. به عبارت دقیق تر مساله اصلی این پژوهش بررسی چگونگی سیاست دینی خشایارشا در بابل است. پژوهش حاضر متشکل از دو فصل است. در فصل نخست این پژوهش دین و سیاست دینی نخستین شاهنشاهان هخامنشی(کورش، کمبوجیه و داریوش) مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم به سیاست های دینی خشایارشا در بابل اختصاص دارد که مساله اصلی پژوهش در این فصل مورد بحث قرار گرفته است.در پایان هم جمع بندی و نتیجه گیری کلی از پژوهش ارائه شده است. بررسی ها نشان می دهد که هخامنشیانرا بیشتر باید مزداپرستانیراستینباید به شمار آورد تا زردشتیانی معتقد. آنان به دلیل گستردگی قلمرو خود، خواسته یا ناخواسته، ناگزیر از تسامح سیاسی و دینی در قلمرو خود بودند تصویریکهازبررسیاسناد بابلی و گفته های مورخین یونانی بهدستمیآیدایناستکهسیاست دینی خشایارشا در بابل آنگونه که مورخان یونانی تصویر کرده اند سختگیرانه و توام با هتک حرمت به معابد و ویرانی آنها نبوده است. خشایارشاقطعاًبادوشورشدربابلروبهروشدهامامعابدراویرانویاتندیسمردوکرابهمنظورانتقامگرفتنازبابلی هاحذفنکردهتاجشنسالنونتواندبرگزارشود. به نظر می رسد این شاه بعد از شورش های بابلیان حداکثر برخی از بزرگان بابلی را تنبیه کرده است نه اینکه سیاست خصمان? دینی نسبت به آنان در پیش گرفته باشد.
- Abstract
- ندارد