امید به زندگی در نگرش دانش آموزان تک والد (فرزندان طلاق)
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75612;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2481;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75612;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2481
- تاریخ دفاع
- ۰۵ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- مریم اسلامی
- استاد راهنما
- منصوره حاج حسینی
- چکیده
- چکیده: پژوهش حاضر، با هدف بررسی امید به زندگی در نگرش دانش آموزان تک والد(فرزند طلاق) اجرا گردید. روش این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه مورد مطالعه شامل دانش آموزان تک والد مقطع ابتدایی پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مدرسه امام سجاد(ع) شهرچهاردانگه بود و گروه مشارکت کننده بر پایه هدف برگزیده شده و تا رسیدن به حد اشباع داده ها، تعداد 16 نفر بررسی شدند. داده ها با مصاحبه نیمه ساختاری گردآوری و مطابق با رویکرد نظریه زمینه ای استراس و گلاسر تحلیل شدند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش نتایج در 4بعد تحصیل، خانواده، آینده و اوقات فراغت به شرح زیر حاصل گردید، در بعد تحصیل کودکان تک والد انگیزه ی بالایی برای ادامه تحصیل داشتند اما به دلیل مشکلات خانوادگی ناشی از جدایی والدین گاهی امید خود را به ادامه تحصیل از دست داده و با بیانات مأیوس کننده ناامیدی خود را بیان می کردند. آنها با توجه به شرایط خود در زندگی نمی توانند با همسالان خود ارتباط مناسبی برقرار کنند و این عدم برقراری ارتباط را به جدایی والدین خود مربوط می دانند. در بعد خانواده، کودکان تک والد از جدایی والدین خود ناراحت بوده و گاهی آرزوی پیوستن دوباره ی خانواده را در ذهن می پرورانند. آنها نگران از دست دادن والد حاضر خود بوده و برخی از آنها خود را در جدایی والدین مقصر می دانند. در بعد آینده کودکان نسبت به آینده ی خود با تردید و شک می نگرند و با توجه به مشکلاتی که پیش روی خود دارند به آینده نسبتأ بدبین هستند. در بعد اوقات فراغت کودکان تک والد به دلیل اینکه والد حاضر آنها اغلب مادر بوده و برای گذران زندگی به اجبار ساعت ها در بیرون از منزل مشغول به کار است کودک زمان کافی با والد خود سپری نمی کند. آنها همچنین به محدودیت های زندگی خود که مشکل مادی مهمترین آن می باشد اشاره کرده اند. از این روی کودک تک والد امکانات مالی لازم را برای گذران اوقات فراغت نداشته و از اینکه نمی توانند مانند همسالان خود در فعالیت های گروهی شرکت کنند، ناامید می گردند. کلید واژه: نگرش، دانش آموز تک والد، امید به زندگی
- Abstract
- Abstract Studing the role if life expectancy in attitudes of single parent students. Present study was done to investigate hope to living in view of single parent's (children of divorce) students. Method of this study was qualitative and phenomenological. Studied society included single parent's students in 4th, 5th and 6th grades of primary school of Emam Sajad in Chahardange City and participated group was elected based on its aim and 16 persons were investigated to have saturated data. Data was gathered via semi structural interview and analyzed according to ground theory approach of Strauss and Glaser. Conclusion: according to the study findings, results were achieved in 4 dimensions including education, family, future and free times. In education aspect, single parent children had high motivation to continue their education but they sometimes lost their own hope for continuing education because of family problems due to parents' divorce and expressed their hopelessness with disappointing remarks. They can not communicate properly with their peers due to their situation in the life and know this lack of proper communication related to their parents' divorce. In family dimension, children of single parents are upset of their parents' divorce and sometimes wish to rejoin of the family in their mind. They worry about losing present parent and some of them blame themselves in divorce of their parents. For future aspect, these children doubt about their future and are rather pessimistic about their future because of issue encountering in their lives. About free times, single parent's children do not spend enough time with present parent since present parent often is mother and she spends many hours out of home for working and to earn money for living. They also mentioned their life limitations of which financial problems are most important. Hence, single parent's child does not have required financial facilities to have free times and disappoints for he/ she can not participate in group activities of peers. Key words: view, single parent child, hope to living