تحلیل فضایی مقاطع حادثه خیز سوانح جاده ای در محور شاهرود کاهک
- رشته تحصیلی
- مخاطرات محیطی - گرایش انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2206;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78662;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2206;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78662
- تاریخ دفاع
- ۲۸ دی ۱۳۹۵
- دانشجو
- هادی عاقلی مقدم
- استاد راهنما
- حسین محمدی
- چکیده
- براساس گزارش سال 2002 سازمان بهداشت جهانی همه ساله بیش ازیک میلیون ودویست هزار نفردرسوانح جاده ای کشته ، وبیش از 50 میلیون نفر دچار آسیب های جدی می شوند. درمقایسه با بسیاری ازکشورها، میانگین نرخ تلفات و مجروحین ناشی ازتصادف ها ،وسایل نقلیه درکشورما بسیارنگران کننده است. میزان خسارت های ناشی ازتصادف های ترافیکی، به میلیاردها ریال بالغ می شود. طبق مطالعات بانک جهانی، هرساله درکشورهای درحال توسعه، خسارات ناشی ازتصادف های ترافیکی بین 1/4 تا 2 میلیارد دلار برآورد می شود که معادل 1 تا 2درصد تولید ناخالص ملی این کشورها است. میزان تصادفات و تلفات ناشی از آن در جادههای کشور به صورت یکسان نیست و با توجه به شرایط جغرافیایی، هندسه راه، تعداد تردد و عوامل دیگر متفاوت است. جادههایی از کشور هستند که به علت تردد بسیار بالا که ناشی از عوامل گوناگون میباشد دارای میزان تصادفات بالایی هستند. به طور مشخص یکی از این جادهها، مسیر شاهرود به سبزوار میباشد که به علت قرار گیری دو شهر میانه اندام در مقصد و مبدأ این جاده، قرارگیری تعداد زیاد روستاها در فاصله این دو شهر، و همچنین نقش این جاده به عنوان متصل کننده کلانشهر تهران به مشهد، از میزان تردد بسیار بالایی برخوردار میباشد. هدف این پژوهش تحلیل فضایی مقاطع حادثه خیز مسیر شاهرود به شهر سبزوار (تا روستای کاهک سبزوار)، میباشد. پژوهش مورد نظر از نوع کاربردی است که در آن ترکیبی از روش های پژوهش ، شامل روش های توصیفی ، تحلیلی مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که میزان تصادفات در طی سال 1390 تا 1394 کاهش داشته است و بیشترین میزان تصادفات مربوط به سال 1391 بوده است. طبق نتایج بدست آمده از تحلیلهای آمار فضایی صورت پذیرفته بر روی موقعیت تصادفهای صورت گرفته ، موقعیتهای حادثه خیز تعیین گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که موقعیتهای نزدیک به نقاط شهری و روستایی دارای بیشترین تراکم تصادفات میباشد. تعیین موقعیت بیشترین تصادفات نیز با روشهای آمار فضایی تعیین گردید. با توجه به نتایج این تحلیل مرکز ثغل تصادفات در 17 کیلومتری شهر میامی به سمت کاهک می باشد که منطبق بر یک پیچ خطرناک است که با تغییر ارتفاع نیز همراه می باشد. همچنین از نتایج تحقیق چنین برمیآید که موقعیت تصادفات محور شاهرود –کاهک به صورت خوشه ای بوده و پراکنده نمی باشد. این تحلیل نشان می دهد که موقعیت تصادفات دارای نظم خاصی بوده و از موقعیت محور تبعیت می کند.
- Abstract
- According to 2002 world health organization, every year more than 1200000 people are killed and more than 50 million people are encountered serious damages in road accidents. In Comparison with many countries، the average of deaths and injuries caused by vehicle accidents is too concerning in our country. The amount of damage related to traffic crashes، is more than billions rials، Based on World Bank studies، each year in developing countries the amount of damage related to traffic crashes is estimated between 1/4 to 2 billion dollars، equivalent to one to two percent of the gross national product (GNP) of these countries. The accidents and fatalities on the roads of the country are not the same due to geographical conditions، road geometry، the number of traffic and other factors are different. There are the roads in the country that due to very high traffic caused by various factors have a high accident rate. obviously، one of these roads is shahroud – sabzevar route that due to being the two middle – sized cities in destination and origin ، existence of a lot of villages between these two cities، and also the role of this road as a connecting the great city of tehran to mashhad has a high traffic، The purpose of this research is to analyse the spatial accident – prone areas on the road between shahroud and sabzevar (up to Kahak village in sabzevar). The research is an applied one in which a combination of methods ،including descriptive، analytical methods have been used. The results of the research show that the accident rate has decreased during 1390 to 1394 and the most accidents happened in 1391. According to the results of the spatial statistical carried out on the position of the occurred accidents ، the accident-prone areas have been determined . The results indicate that the situation close to the urban and rural areas have the highest density of the car accidents . The positions of the most accidents were determined by spatial statistical methods. Based on the results of this analysis ، the main center of the accident is located in 17 km to mayamay city towards kahak coincided with a dangerous turning along with a height change. The results also suggest that the positions of the accidents in shahroud – kahak axis are cluster – based not scattered ones.The research indicates that the position of the accidents is based on a particular regularity and follows the position of the axis. Keywords: Accidents, accident -prone sections، spatial analysis، GIS.